1- گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی،گناباد، گناباد،ایران ، roghaiehrahmany@yhoo.com 2- گروه مشاوره، آموزش و پرورش گناباد، گناباد، ایران
چکیده: (6827 مشاهده)
زمینهو هدف: دانشجویان مامایی با توجه به بروز کم نمایش بریچ جنین، فرصت آموزش لازم در محیط بالینی را در این زمینه کسب نمی کنند.بنابراین این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی آموزش به روش شبیه سازی بر آزمون دانش و مهارت بالینی دانشجویان مامایی در ارتباط با انجام زایمان طبیعی با نمایش بریچ انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه به روش نیمه تجربی با شرکت 39 نفر از دانشجویان مامایی ترم 6 و 8 مامایی به روش سر شماری در دانشگاه علوم پزشکی گناباد سال 1395 انجام شد. تمامی دانشجویان قبل از انجام مطالعه، مبحث زایمان بریج را به طور سنتی با استفاده از روش سخنرانی فرا گرفته بودند و جهت انجام این مطالعه در ابتدا آزمون دانش از تمامی دانشجویان به عمل آمد . سپس سناریوی آموزشی مربوط به انجام زایمان طبیعی در نمایش بریچ بر روی مایکن انجام شد. در پایان، آزمون دانش و مهارت بالینی با استفاده از پرسشنامه های ساخته شده از دانشجویان به عمل آمد. داده ها با استفاده از Spss ورشن 18 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها: نمره مهارت بالینی دانشجویان بعد از انجام آموزش شبیه سازی زایمان طبیعی با نمایش بریچ در مقایسه با قبل افزایش داشت که این میزان از نظر آماری تفاوت معنی داری نشان داد(0/001=p). اما نمره آزمون دانش قبل و بعد از انجام مداخله تفاوت آماری معنی داری نداشت((p>0/05.
بحث: آموزش به روش شبیه سازی مهارت بالینی دانشجویان را در ارتباط با انجام زایمان طبیعی با نمایش بریچ بهبود بخشید.
Rahmany Beilondi R, Rahmani M. The Effect of Simulation Training on Midwifery Students' Clinical Competence in vaginal Breech delivery. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (5) :351-356 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1042-fa.html
رحمانی رقیه، رحمانی محمدرضا. تاثیر آموزش انجام زایمان با نمایش بریچ به روش شبیه سازی بر میزان دانش و مهارت دانشجویان مامایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (5) :351-356