[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( خرداد- تیر 1396 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 90-80 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر روش تدریس بدیعه پردازی بر خلاقیت و یادگیری درس میکروب شناسی دانشجویان علوم پزشکی ارتش
رحیم مرادی1 ، آذر خزائی 2، ثریا خزائی3
1- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، azar.khazai@yahoo.com
3- گروه فناوری اطلاعات در آموزش عالی،دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (8016 مشاهده)

زمینه و اهداف: روش تدریس یکی از مهم‌ترین عناصری است که در تحقق هدف‌های آموزشی نقش مؤثری دارد. یکی ازاین‌روش‌های خلاق تدریس، روش تدریس بدیعه پردازی است. لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر روش تدریس بدیعه پردازی بر خلاقیت و یادگیری دانشجویان علوم پزشکی ارتش می‌پردازد.

روش بررسی: روش تحقیق شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی در سال تحصیلی 1394-1393 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 32 نفر از دانشجویان انتخاب و بصورت تصادفی به دوگروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش با استفاده از روش تدریس بدیعه پردازی در 5 جلسه 60 دقیقه‌ای آموزش دیدند و برای گروه کنترل از روش سنتی استفاده شد. جهت جمع آوری داده‌ها از آزمون خلاقیت عابدی و آزمون محقق ساخته یادگیری استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون آماری در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) و نرم افزار Spss نسخه 20 استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از افزایش خلاقیت و تمامی مؤلفه‌های آن و افزایش یادگیری دانشجویان گروه آزمایش در درس میکروب‌شناسی نسبت به گروه کنترل بود .

نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت روش تدریس بدیعه پردازی در افزایش خلاقیت ویادگیری، در مقایسه با شیوه‌های سنتی تدریس پیشنهاد می‌شود آموزش یادگیرندگان در قالب روش تدریس بدیعه پردازی باشد تا آنان به‌جای شنیدن مطالب درسی از زبان مدرس و حفظ این مطالب و پاسخ گویی طوطی وار، از طریق توصیف، تشبیه و قیاس، درفرآیند یادگیری شرکت فعال داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: روش تدریس بدیعه پردازی، خلاقیت، یادگیری، میکروب شناسی
متن کامل [PDF 1009 kb]   (5161 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1395/7/12 | پذیرش: 1396/1/21 | انتشار: 1396/2/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi R, Khazaie A, Khazaie S. The Effect of Innovative Method on Creativity and Learning Students of Lesson Microbiology Medical Sciences . Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (2) :80-90
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1066-fa.html

مرادی رحیم، خزائی آذر، خزائی ثریا. بررسی تاثیر روش تدریس بدیعه پردازی بر خلاقیت و یادگیری درس میکروب شناسی دانشجویان علوم پزشکی ارتش. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (2) :80-90

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1066-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( خرداد- تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660