[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1396 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 157-164 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1394
بتول تیرگری1، منصوره عزیززاده فروزی1، اعظم حیدرزاده 2، حسن عباس زاده3
1- گروه داخلی جراحی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
2- گروه داخلی جراحی، مرکز تحقیقات سالمندی، دانشکده پرستاری – مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران ، heydarzadehaazam@gmail.com
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ، کرمان، ایران
چکیده:   (969 مشاهده)

مقدمه: انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی باعث تحرک و پویایی و برنامه‌ریزی صحیح در حین تحصیل دانشجویان به‌خصوص دانشجویان گروه‌های پزشکی می‌شود و از این طریق می‌تواند بر روی موفقیت و سازگاری تحصیلی فرد تأثیر بگذارد. در پژوهش حاضر ارتباط بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1394 موردبررسی قرار گرفت.
 روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای مقطعی از نوع توصیفی همبستگی در سال 1394 است که 231 نفر از دانشجویان ترم اول دانشگاه علوم پزشکی کرمان در آن شرکت داشتند؛ ابزارهای گردآوری اطلاعات پرسشنامه خودکارآمدی عمومی، انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس و سازگاری تحصیلی بود. اطلاعات با استفاده از آزمون‌های t-test، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.
 نتایج: میانگین ± انحراف معیار نمره خودکارآمدی عمومی 5/55± 15 /51، انگیزه پیشرفت تحصیلی 4/40± 73/72 و سازگاری تحصیلی 124/28 ±72 /25 بوده است. نتایج مرتبط با تعیین ارتباط بین خودکارآمدی باانگیزه پیشرفت تحصیلی و سازگاری تحصیلی نشان داد بین خودکارآمدی با سازگاری تحصیلی ارتباط مثبت معناداری وجود داشته است (0/043P=)؛ اما بین انگیزه پیشرفت تحصیلی با سازگاری تحصیلی ارتباط معناداری مشاهده  نشد (0/816P=).

نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت تحصیلی با سازگاری تحصیلی مرتبط بوده است با تقویت این دو متغیر می‌توان به دانشجویان کمک کرد تا بر مسائل و مشکلات تحصیلی خود غلبه کرده و سازگاری تحصیلی بهتری را به دست آورند.


واژه‌های کلیدی: سازگاری تحصیلی، خودکارآمدی، انگیزه پیشرفت، دانشجویان کارشناسی
متن کامل [PDF 895 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tirgari B, Azzizadeh fourozi M, Heidarzadeh A, Abaszadeh H. The Relationship Between Self-Efficacy and Achievement Motivation and Academic Adjustment in the First Year Undergraduate Students of Kerman University of Medical Sciences in 2015 . Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (3) :157-164
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1067-fa.html
تیرگری بتول، عزیززاده فروزی منصوره، حیدرزاده اعظم، عباس زاده حسن. بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1394 . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (3) :157-164

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1067-fa.html

دوره 10، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 796 queries by yektaweb 3531