[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 5 - ( آذر - دی 1395 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 370-357 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دانشجویان بر اساس الگوی پذیرش فناوری 3
محمد منصورزاده1 ، فیروز محمودی 2، حمدالله حبیبی1
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، firoozmahmoodi@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (8419 مشاهده)

زمینه و اهداف: هدف کلی این پژوهش شناسایی عواملی موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در بین دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1395-1394 بود.

روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. 360 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1394-1395 با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ی پذیرش فناوری اطلاعات ونکاتش (Venkatesh) و بالا (Bala) (2008) استفاده شده است که پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ مقدار 0/89 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم‌افزارهای  23Spss و  Amos 23 استفاده شده است.

یافته‌ها: طبق نتیجه‌ی معادلات ساختاری 1/71=  df/CMIN، 0/94 CFI= و 0/4 RMSEA= است. این شاخص‌ها نشان می‌دهند پرسشنامه از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بوده و مدل برازش مناسبی دارد. متغیرهای سودمندی ادراک‌شده با  0/07=β،   سهولت کاربرد ادراک‌شده با 0/11 β تصور با 0/23=β، مرتبط بودن با رشته‌ی تحصیلی با 0/55 =β و کنشگری در تعامل با رایانه با 0/58 = β  با پذیرش فناوری رابطه‌ی مثبت و معنادار دارند؛ و اضطراب رایانه‌ای با 0/20- β=  با پذیرش فناوری رابطه‌ی منفی دارد.

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که متغیرهای سودمندی و سهولت کاربرد ادراک‌شده، تصور، مرتبط بودن با رشته‌ی تحصیلی، کنشگری در تعامل با رایانه رابطه‌ی مثبت و اضطراب رایانه‌ای رابطه‌ی منفی با پذیرش فناوری دارند. در این پژوهش، بین متغیرهای هنجار ذهنی، خودکارآمدی رایانه‌ای و لذت ادراک‌شده با پذیرش فناوری به صورت مستقیم رابطه‌ی معناداری مشاهده نشد.

واژه‌های کلیدی: الگوی پذیرش فناوری، سودمندی ادراک‌شده، سهولت کاربرد، خودکارآمدی رایانه‌ای، مدل سازی معادلات ساختاری
متن کامل [PDF 1348 kb]   (4573 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1395/7/21 | پذیرش: 1395/10/29 | انتشار: 1395/11/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansourzadeh M, Mahmoodi F, Hamdollah H. investigating the effective factors on acceptance of ICT among students based on technology acceptance Model 3. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (5) :357-370
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1076-fa.html

منصورزاده محمد، محمودی فیروز، حبیبی حمدالله. بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دانشجویان بر اساس الگوی پذیرش فناوری 3. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (5) :357-370

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1076-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 5 - ( آذر - دی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645