[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1396 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 165-171 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و رواسازی پرسشنامه فراشناخت
کورش پرویز1، حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف 2، بهرامعلی قنبری هاشم آبادی1، محمود دهقانی3
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، : aghamohammadian@ferdowsi.um.ac.ir
3- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی،مشهد، ایران
چکیده:   (649 مشاهده)

اهداف:  هدف پژوهش حاضر اعتباریابی و رواسازی یک پرسشنامه جهت اندازگیری فراشناخت، مبتنی بر نظریات موجود است.
روش‌ها: جامعه موردمطالعه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بودند. تعداد نمونه که به‌صورت در دسترس انتخاب‌شده بودند شامل 344 نفر است. برای رواسازی پرسشنامه از روایی صوری محتوایی (نظرات متخصصین) و سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.

یافته‌ها: در نتایج تحلیل عاملی سه عامل (آگاهی شناختی-هیجانی، عدم ابهام شناختی-هیجانی و راهبرد) شناسایی شد. همچنین با توجه به ضرایب آلفای کرونباخ می‌توان پرسشنامه ساخته شده را دارای پایایی مطلوبی قلمداد کرد. همبستگی بالا بین خرده‌مقیاس‌ها با نمرهٔ کل مقیاس نشان می‌دهد که همهٔ آن‌ها بر روی‌هم حوزه رفتاری واحدی به نام فراشناخت را اندازه می‌گیرند.

نتیجه گیری: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد می‌توان مبتنی بر نظریات مختلف درباره فراشناخت یک پرسشنامه حامع‌تر درباره فراشناخت اعتباریابی رو رواسازی کرد که هم بتواند بعد شناحتی و هم بعد هیجانی فراشناخت را ارزیابی نماید.
 

واژه‌های کلیدی: فراشناخت، پرسشنامه فراشناخت، رواسازی
متن کامل [PDF 826 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کاربست نظريه‌هاي يادگيري در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

parviz K, Aghamohamadian-Sharbaf H, Ghanbari-hashemabadi B, Dehghani M. Construction and Validation of Metacognition Questionnaire. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (3) :165-171
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1077-fa.html
پرویز کورش، آقامحمدیان شعرباف حمیدرضا، قنبری هاشم آبادی بهرامعلی، دهقانی محمود. ساخت و رواسازی پرسشنامه فراشناخت. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (3) :165-171

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1077-fa.html

دوره 10، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 796 queries by yektaweb 3531