مقدمه: مطالعات پدیدارشناسی عموماً با ادراک یا مفاهیم، نگرش و عقاید، احساسات و عواطف افراد سروکار دارد. در این رویکرد، با استفاده از مصاحبه یا محصولات فرهنگی و یا آنچه نویسنده طراحی میکند (مانند فیلم، عکس و ...)، میتوان تجارب افراد از پدیدههای ویژه را استخراج کرد. این مقاله به بررسی کاربرد دیدگاه پدیدارشناختی ونمنن در مطالعات برنامه درسی پرداخته است. هدف این مقاله بررسی و توصیف دیدگاه پدیدارشناختی ونمنن در زمینه برداشتها از برنامه درسی، میزان اهمیتدادن آن به معلم، اهمیت تدریس و انتخاب محتوی و مواد درسی بود.
نتیجهگیری: زیستجهان شخصی هر فرد میتواند در معرفت عمومی تجربههای روزمره شناخته شود؛ این تایید، راهی برای ملاحظه توصیفهای مربوط به زیستجهان دیگران میگشاید. البته مطالعات ناظر بر این است که گزارشهای دانشآموزان از زیستجهانشان بسیار متغیر و خلاصهتر از آن است که الگوی کلی و روشن از آن پدیدار شود.
Barghi I.. Application of Van Maanen’s phenomenology viewpoint in curriculum development studies. Educ Strategy Med Sci 2011; 3 (4) :137-141 URL: http://edcbmj.ir/article-1-109-fa.html
برقی عیسی. کاربرد دیدگاه پدیدارشناسی ونمَنِن در مطالعات برنامه درسی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (4) :137-141