1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، sharifzad2007@yahoo.com
چکیده: (5864 مشاهده)
زمینه و اهداف: پژوهش حاضر به طراحی الگوی مدیریت دانش با تأکید بر خلاقیت و بهسازی اعضای هیئتعلمی دانشگاههای مجری آموزش از دور میپردازد.
روش بررسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ترکیبی از نوع کمی-کیفی بوده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاههای مجری آموزش از دور کشور شامل5101 نفر بوده است. روش نمونهگیری در مرحله کیفی به صورت نمونهگیری هدفمند(غیر احتمالی)، شامل 12 نفر از خبرگان حوزه مدیریت و در مرحله کمی شامل نمونهگیری تصادفی شده است و تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان 357 نفر میباشد. جهت گردآوری دادهها، از ابزار پرسشنامه غیرساختارمند، نیمهساختارمند و ساختارمند استفاده شده است. برای بررسی اعتبار پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای تحلیل مسیر و بررسی برازش مدل از معادلات ساختاری با کاربرد(نرمافزار AMOS) و برای تجزیه تحلیل دادهها، از نرمافزار Lisrel v8.80 استفاده شده است.
یافتهها: وضعیت موجود مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی اعضای هیئتعلمی دانشگاههای مجری آموزش از دور با توجه به بالا بودن میانگین حاصل از میانگین معیار(عدد50)در تمام مؤلفهها، در سطح مطلوبی قرار دارد و بین مدیریت دانش و خلاقیت و همچنین خلاقیت و بهسازی در جامعه آماری همبستگی معنادار مستقیم و قوی وجود دارد و درمجموع، از 4 شاخص مربوط به برازش مدل، میتوان با تسامح گفت مدل از برازندگی نسبتاً مناسبی برخوردار است.
نتیجهگیری: نیاز به خلاقیت و بهسازی مداوم فردی، حرفهای و سازمانی اعضای هیأت علمی در دانش، مهارت و نگرشها داریم و اگر این کار به خوبی انجام شود میتوانند به عناصر تغییر بسیار مناسبی در دانشگاهها تبدیل شوند.
Safari S, Sharifzadeh M, Sarmadi M R, Farajollahi M. Designing a Knowledge management model with an emphasis on Creativity and development of faculty members in universities executing distance Education. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (4) :315-327 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1092-fa.html
صفری ثنا، شریف زاده مظفر، سرمدی محمدرضا، فرج اللهی مهران. طراحی الگوی مدیریتدانش با تأکید بر خلاقیت و بهسازی اعضای هیئتعلمی دانشگاههای مجری آموزش از دور. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (4) :315-327