[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 5 - ( آذر - دی 1395 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 380-371 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت های خودمدیریتی بر از خودبیگانگی تحصیلی، تعلل ورزی تحصیلی و زورگویی دانش آموزان دوره متوسطه
رامین حبیبی کلیبر1 ، جعفر بهادری خسروشاهی 2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، jafar.b2010@gmail.com
چکیده:   (8611 مشاهده)

اهداف: ازخودبیگانگی، تعلل­ ورزی و زورگویی یکی از مشکلات در حال افزایش در بسیاری از مدارس می­باشد. هدف این تحقیق اثربخشی آموزش مهارت ­های خودمدیریتی بر ازخودبیگانگی تحصیلی، تعلل­ورزی و زورگویی دانش ­آموزان دوره متوسط بود.

روش ­ها: طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش­ آزمون- پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش­آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1396-1395 بودند که از این جامعه تعداد 60 دانش­آموز به روش نمونه­ گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه زورگویی (الویوس)، مقیاس تعلل­ورزی (سولومون و راثبلوم)، پرسشنامه از خودبیگانگی جانسون و برنامه آموزش مهارت­های خودمدیریتی بود. داده ­های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس در نرم­افزار Spss تجزیه و تحلیل گردید.

یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت­ های خودمدیریتی بر ازخودبیگانگی تحصیلی، تعلل ­ورزی و زورگویی دانش ­آموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش مهارت­ های خودمدیریتی باعث کاهش از خودبیگانگی تحصیلی، تعلل­ورزی و زورگویی در دانش ­آموزان می­ شود.

نتیجه­ گیری: یافته­های پژوهش ضرورت توجه جدی برنامه ­ریزان و مسئولین را به موضوع ازخودبیگانگی، تعلل­ ورزی و زورگویی دانش ­آموزان نشان داده است.   

واژه‌های کلیدی: زورگویی، تعلل ورزی، ازخودبیگانگی تحصیلی، مهارت های خودمدیریتی.
متن کامل [PDF 770 kb]   (4226 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1395/9/5 | پذیرش: 1395/10/29 | انتشار: 1395/11/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibikaleybar R, Bahadorikhosroshahi J. The effectiveness training of self-management skills with academic alienation, academic persecution and bullying high school students. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (5) :371-380
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1102-fa.html

حبیبی کلیبر رامین، بهادری خسروشاهی جعفر. اثربخشی آموزش مهارت های خودمدیریتی بر از خودبیگانگی تحصیلی، تعلل ورزی تحصیلی و زورگویی دانش آموزان دوره متوسطه . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (5) :371-380

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1102-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 5 - ( آذر - دی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645