1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، Std_samimi@khu.ac.ir 2- گروه گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 3- گروه علوم شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (7517 مشاهده)
اهداف: این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنشهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی انجام شد.
روش ها: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همه کودکان با نارسایی توجه /فزون کنشی شهرستان کرج در طی سال تحصیلی 95-1394 بود که 21 نفر از آنها بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. آموزش حافظه کاری هیجانی طی 15 جلسه 40-30 دقیقهای بهصورت انفرادی به گروه آزمایش ارائه شد، درحالیکه گروه گواه چنین آموزشی را دریافت نکرد. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با آزمون برو/ نرو و آزمون حافظه فراخنای ارقام مستقیم و معکوس هوش وکسلر کودکان مورد سنجش قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر پاسخ خطا در آزمون برو/نرو و مؤلفههای فراخنای ارقام مستقیم و معکوس هوش وکسلر کودکان وجود دارد. بدین معنا که آموزش حافظه کاری هیجانی توانسته است میزان پاسخ خطا را در آزمودنیها کاهش و حافظه فراخنای ارقام مستقیم و معکوس را در این افراد افزایش دهد.
بحث: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که در درمان و آموزش کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ فزون کنشی، آموزش حافظه کاری هیجانی میتواند بهعنوان یک محور اصلی مورد توجه متخصصان و مربیان قرار گیرد.
Samimi Z, Ramesh S, Kord tamini M. The Effectiveness of Emotional Working Memory Training on Execution Functions of children with Attention deficit/hyperactivity disorder. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (5) :381-391 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1105-fa.html
صمیمی زبیر، رامش سمیه، کرد تمینی مسلم. اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی برکنشهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (5) :381-391