[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 41-36 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی برانگیزش پیشرفت دانشجویان علوم پزشکی
نسیم محمدی 1، مژگان دفتری اکباتان2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، nedamohammadi@vatanmail.ir
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (7561 مشاهده)

زمینه و اهداف: پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر انگیزه پیشرفت دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت.

روش بررسی: روش پژوهش به شیوه  نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلّیه‌ِی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی 30 نفر  از دانشجویان در سال تحصیلی 1395 به طور تصادفی در گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایشی، 8 جلسه برنامه  خودکارآمدی داده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه  انگیزه پیشرفت استفاده شد. داده‌ها از طریق آزمون آماری کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که فرضیه  پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر انگیزه پیشرفت دانشجویان مورد تائید قرار گرفته است و دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل در پس‌آزمون به‌طور معناداری، انگیزه پیشرفت بیشتری داشتند.

نتیجه‌گیری: بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش خودکارآمدی در افزایش انگیزه پیشرفت دانشجویان اثربخش است.

واژه‌های کلیدی: آموزش خودکارآمدی، انگیزه پیشرفت، دانشجویان.
متن کامل [PDF 674 kb]   (5318 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/10/11 | پذیرش: 1395/12/24 | انتشار: 1396/1/20
فهرست منابع
1. Ghanbari S, Soltanzadeh V. The Application of Multiple Choice Model (MCM) in Item Analysis and the Comparison of its Fit and Information with Three Parametric model (3PM): Case Study: The Biology Test of University’s Entrance Exam 2012. J Measur Stud and Educ Evalu. 2016; 6(14): 41- 67.
2. Garn M, Matthews S, Jolly JL. Parental Influences on the Academic Motivation of Gifted Students: A Se lf-Determination Theory Perspective. Gif Child Quart. 2010; (54): 263 – 272.
3. Ariyanpooran S, Amiri-manesh M, Taghavi D, Haghtalab T. Relationship between self-concept and academic motivation (reading, writing and math) in elementary students with LD. J Learn Disabil. 2014; 4 (1): 56-72.
4. Hatice O. Academic self-efficacy and academic procrastination as predictors of problematic internet use in university students. Com & Educ. 2011; 9(57): 1109–1113 [Homepage]
5. Lee JQ, McInerney DM, Liem GA, Ortiga YP. The relationship between future goals and achievement goal orientations: An intrinsic–extrinsic motivation perspective. J Conus Educ Psychol. 2010; 35(4): 264-279.
6. Zulalie B, Ghorbani F. Comparison of academic motivation and school engagementin students with and without dyslexia. J Learn Disabil. 2014; 3(4): 44-58. [Homepage]
7. Rostami Z, Abedi M, Bishofli V. Maslach Burnout Inventory education standardization on female students of Isfahan University. New Educ Approaches. 2011; 6(1): 21-38.
8. Behnam M, Zahrakar K, Zare Bahram Abadi M. The effectiveness of group training efficacy in improving the compatibility of married women. J Coun and Psycho fam. 2014; 5(1): 43-66.
9. Jain S, Dowson M. Mathematics Anxiety as a Function of Multimensional Self- Regulation and Self-Efficacy. Cont Educ Psychol. 2009; 1(34): 240-249.
10. Sarvghad S, Rezaee A, Masomi F. On the Relationship between Thinking Styles and Self-Efficacy of Pre-University Students in Shiraz. J of Women and Soc. 2010; 1(4): 135-156.
11. Capri B, Ozkendir OM, Ozkurt B, Karakus F. General Self-Efficacy belief, Life Satisfaction and Burnout of University Student. Procedia- Social and Behavioral Sciences. 2012; 8(47): 968-973. [Homepage]
12. Green J, Liem GAD, Martin AJ, Colmar S, Marsh HW, McInerney D. Academic motivation, selfconcept, engagement, and performance in high school: Key processes from a longitudinal perspective. J adolesc. 2012; 35(5):1111-22. [PubMed]
13. Bahargava V. Achievement Motivation Test of completion method sentences. (Translatin by Karami, A: 1999). Tehran: University Of Alameh Tabatabae. 1994.
14. Mikaeili N, Afrooz G, Gholiezadeh L. The comparison of early maladaptive schemas in secondary school students with and without school anxiety. Journal of Psychology School. 2012; 1(4): 90-103.
15. Aftab N, Shah A, Mehmood R. Relationship of self efficacy and burnout among physicians. Academic Res Int. 2012; 5(2): 539-48. [Homepage]
16. Pan SC, Franklin T. In-Service Teachers' Self- Efficacy, Professional Development, and Web 2.0 Tools for Integration. New Horizons Educ. 2011; 59(3):28-40. [Homepage]
17. Huang YH, Du Pl, Chen CH, Yang CA, Huang IC. Mediating effects of emotional exhaustion on the relationship between job demand–control model and mental health. Stress Health. 2011; 27(2):e94-e109. [Homepage]
18. Sharififard F, Norozi K, Hosseini M, Asayesh H, Norozi M, Ashrafrezaei N. The relationship between academic burnout and academic self-efficacy among nursing and paramedics college students. Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty. 2014; 12(8): 792-799. [Homepage]
19. Bandura A. Self- Efficacy: The Exercise of Control. NewYork (H.W): Freeman and Company Publishers;1997. [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi N, Daftari Ekbatan M. The Effectiveness of Self-efficacy on Achievement Motivation of Medical Sciences Students. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (1) :36-41
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1131-fa.html

محمدی نسیم، دفتری اکباتان مژگان. بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی برانگیزش پیشرفت دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (1) :36-41

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1131-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645