[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 287-277 برگشت به فهرست نسخه ها
کنکاش در سازه‌های روان‌شناسی مثبت‌نگر: پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس معنای زندگی
الهام سلطانی بناوندی 1، نوشیروان خضری مقدم2 ، حسن بنی‎اسدی2
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنرکرمان ، کرمان، ایران ، hasti_javan@yahoo.com
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنرکرمان ، کرمان، ایران
چکیده:   (8670 مشاهده)

زمینه و اهداف: دوران جوانی، به‌عنوان یکی از مراحل سرنوشت‌ ساز فرا روی افراد، با چالش‌های فراوانی به‌ویژه چالش‌های مربوط به زندگی تحصیلی روبه‌رو است. سرزندگی تحصیلی به‌عنوان یک توانمندی، می‌تواند در انطباق با این چالش‌ها و الزامات تحصیلی، نقش ایفا کند. ازاین‌رو شناسایی متغیرهای پیشبینی‌ کننده سرزندگی تحصیلی بسیار حائز اهمیت است. از عوامل مؤثر بر سرزندگی تحصیلی، می‌توان به معنای اشاره کرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس معنای زندگی بود.
روش بررسی: در این پژوهش از نوع همبستگی، نمونه‌ای مشتمل بر 343 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 96-1395، با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب گردید. آزمودنی‌ها، دو مقیاس سرزندگی تحصیلی و معنای زندگی را تکمیل کردند. سپس داده‌ها به کمک نرم‌افزار 21 Spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک‌طرفه و رگرسیون گام‌به‌گام مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین سن و سرزندگی تحصیلی، رابطه منفی و معناداری وجود دارد (0/01>p)؛ اما میان سن و ابعاد معنای زندگی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نمایان ساختند که میانگین نمرات سرزندگی تحصیلی و معنای زندگی دانشجویان رشته‌های مختلف، تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. درنهایت یافته‌های حاصل‌شده،حاکی از آن بود که متغیر جستجوی معنا، سرزندگی تحصیلی را به‌صورت منفی و معنادار پیش‌بینی می‌کند اما وجود معنا، پیش بینیکننده مثبت و معنادار سرزندگی تحصیلی است.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه معنای زندگی از قدرت پیش‌بینی‌ کنندگی سرزندگی تحصیلی برخوردار است، ضروری می‌نماید که برنامه‌های آموزشی در راستای فراهم آوردن زمینه‌های پرورش و ارتقای معنای زندگی، جهت بهبود سرزندگی تحصیلی نوجوانان و جوانان گام بردارند.

واژه‌های کلیدی: روان‎شناسی مثبت‎نگر، سرزندگی تحصیلی، معنای زندگی
متن کامل [PDF 992 kb]   (3207 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/10/16 | پذیرش: 1396/2/24 | انتشار: 1396/6/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani Benavandi E, Khezri Moghadam N, Baniasadi H. Investigating in Positive Psychology Variables: Foresight The Academic Buoyancy Based on The Meaning of Life . Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (4) :277-287
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1139-fa.html

سلطانی بناوندی الهام، خضری مقدم نوشیروان، بنی‎اسدی حسن. کنکاش در سازه‌های روان‌شناسی مثبت‌نگر: پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس معنای زندگی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (4) :277-287

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1139-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645