[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1395 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 474-471 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش پزشکی مبتنی بر شایستگی و فراتوانایی های پزشکی عمومی
عصمت داودی منفرد 1، فاطمه سجادی2
1- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران ، davoudimonfared@gmail.com
2- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران
چکیده:   (5746 مشاهده)

چکیده: آموزش مبتنی بر شایستگی یک روش جدید آموزشی برای تربیت نسل متفاوتی از پزشکان است. در این رویکرد آموزشی دو مساله مد نظر قرار دارد، تعریف پیامد معتبر و طراحی ابزار سنجش جهت ارزیابی. اولین موضوع مهم تعیین شایستگیهاست. با وجود تشابه زیاد، کشورهای مختلف تلاش کرده اند بر حسب نیازهای جامعه خود و نظام ارائه خدمات سلامت، شایستگیهای مناسب آموزش پزشکی را تعریف کنند. در ایران یک مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391 چهارچوب شایستگی ها را طراحی کرد. آموزشی مبتنی بر شایستگی فراتوانایی های خاصی را نیز ضروری می سازد. فراتوانایی ها پزشک را قادر می سازند فراتر از یک درمانگر، قادر به ایفای نقش کلیدی خود در شرایط مختلف باشد. دومین مسئله مهم نحوه سنجش و ارزیابی آموزش مبتنی بر شایستگی است. طراحی ابزار سنجش برای فراتوانایی ها سخت و پیچیده است، با این حال دستیابی به هدف نهایی رویکرد آموزشی شایستگی محور در نظام آموزش پزشکی تنها با طراحی ابزار سنجش استاندارد برآورده خواهد شد.

واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، شایستگی، پزشکی
متن کامل [PDF 550 kb]   (4173 دریافت)    
نوع مطالعه : نامه به سردبير | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/11/11 | پذیرش: 1395/11/20 | انتشار: 1395/12/25
فهرست منابع
1. Abdollahzade EG, Heidarzadeh A, Yazdani S, Taheri EZ. Identification of top medical school’s educational structure in the world. Research in Medical Education. 2014;6(2):19-27.‎
2. Malone K, Supri S. A critical time for medical education: the perils of competence-based reform of the curriculum. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2012;17(2):241–6. [Homepage]
3. Morcke AM, Dornan T,Eika B. Outcome (competency) based education: an exploration of its origins, theoretical basis, and empirical evidence. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2013;18(4):851-63. [Homepage]
4. Hedayati A, Maleki H, Sadeghi A, Saadipour E. Contemplation on Competency-based Curriculum in Medical Education. Iranian Journal of Medical Education. 2016;16:94-103 [Homepage]
5. Ghazanfari Z, forozi M, khosravi M. [The options of graduated students of medicine on the amount of compatibility existing between the programs of clinical education and their occupation needs in kerman]. Journal of Babol University Medical Sciences. 2010;12(supp 1):52-59. [Persian]
6. Mohammadpour A, Matlabi M. [The survey of the Gonabad medical sciences student’s views on their educational needs and improving theoritical and clinical education program (2001 2002)]. Iranian Journal of Medical Education. 2002;2:41.[Persian]
7. Harden, R.M., AMEE Guide No. 14: Outcome-based education: Part 1-An introduction to outcome-based education. Med Teach. 1999;21(1):7-14.
8. Parsons EC, Capka MB. Building a successful risk-based competency assessment model. AORN journal. 1997;66(6):1065-71. [PubMed]
9. Mirzazadeh A, Hejri SM, Jalili M, Asghari F, Labaf A, Siyahkal MS, et al. Defining a competency framework: the first step toward competency-based medical education. Acta Med Iran. 2014;52(9):710. [Homepage]
10. Yazdani S. Family Physicians: Whats and Whys.Capacity Building in Health Network. Ministry of Health and Medical Education Network Management Center. 2011.
11. Frank, J.R., D. Danoff, The CanMEDS initiative: implementing an outcomes-based framework of physician competencies. Med teach. 2007;29(7):642-647. [PubMed]
12. Shumway, J., R. Harden, AMEE Guide No. 25: The assessment of learning outcomes for the competent and reflective physician. Med teach. 2003;25(6):569-584.
13. Modi JN, Gupta P, Singh T. Competency-based medical education, entrustment and assessment. Indian Pediatr. 2015;52(5):413-20.
14. Aminisani N, Shamshirgaran SM, Sadeghi-Bazargani H, Asghari-Jafarabadi M, Dastgiri S, Sarbakhsh P, et al. Complementary core competencies for master of science in epidemiology students. Res Dev. 2016;5(1):36-41. [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davoudi Monfared E, Sajjadi F. Competency-based medical education and meta-competencies in general physician. Educ Strategy Med Sci 2017; 9 (6) :471-474
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1156-fa.html

داودی منفرد عصمت، سجادی فاطمه. آموزش پزشکی مبتنی بر شایستگی و فراتوانایی های پزشکی عمومی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (6) :471-474

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1156-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645