[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 364-374 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
اسماعیل صدری دمیرچی 1، غفار کریمیان پور2، سهیلا جلیلیان3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، araz_sadri@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (318 مشاهده)

زمینه و اهداف: هدف از این پژوهش بررسی نقش ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی در دانشجویان است.
روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان رشته پرستاری ساکن در خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 145 تن برای نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی، ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی استفاده شد و برای تحلیل دادهها نرم‌افزار Spss نسخه 22 و روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) به کار برده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل دادهها نشانگر آن است که بین ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد و 39 درصد از تغییراتِ سرزندگیِ تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی قابل پیش‌بینی است.
 
نتیجه‌گیری: ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی از عوامل مهم و مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشجویان هستند.

واژه‌های کلیدی: ادراک از محیط یادگیری، سرسختی روان‌شناختی، سرزندگی تحصیلی
متن کامل [PDF 893 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadri Damirchi E, Karimaianpoor G, Jalilan S. Prediction of Academic Buoyancy Based on Perception of Learning Environment and Psychological Hardiness in Medical Sciences Student. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (5) :364-374
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1161-fa.html
صدری دمیرچی اسماعیل، کریمیان پور غفار، جلیلیان سهیلا. پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (5) :364-374

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1161-fa.html

دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 793 queries by yektaweb 3531