[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( خرداد- تیر 1396 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 140-133 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش میزان خود ارزشیابی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده پرستاری و مامایی
محمدرضا یوسف زاده چوسری
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، fuman47@gmail.com
چکیده:   (6984 مشاهده)

زمینه و اهداف: خود ارزشیابی حلقه مفقوده اغلب نظام‌های آموزشی و مهم‌ترین ابزار بهبود مستمر است. هدف این پژوهش سنجش میزان خود ارزشیابی دانشجویان رشته‌های مختلف مقطع کارشناسی ارشد است.

روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال‌های تحصیلی 1395- 1394و 1396- 1395 است که تعداد آن‌ها 89 نفر بوده است. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 73 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته سنجش خود ارزشیابی دانشجویان بود که روایی آن‌ها با استفاده از روش روایی محتوایی از منظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن‌ها نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 83/. به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون t تک گروهی و آزمون رتبه‌بندی فریدمن استفاده شد.

یافته‌ها:یافته‌ها نشان داد که خود ارزشیابی شامل مؤلفه‌های خود آغازی، مسئولیت‌پذیری، خود استقلالی، خود نظارتی و خود گزارش دهی است و میانگین نمرات خود ارزشیابی دانشجویان به تفکیک مؤلفه‌ها، خود آغازی (3/12)، مسئولیت‌پذیری (3/55)، خود استقلالی (3/87)، خود نظارتی (3/02) و خود گزارش دهی (4/12) است. میانگین کل خود ارزشیابی آن‌ها (3/53) است و بین میزان خود ارزشیابی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی‌دار وجود ندارد.

نتیجه‌گیری: برای بهبود و درونی ساختن خود ارزشیابی دانشجویان پیشنهاد می‌گردد، سازوکارهای مناسب جهت ترغیب مدرسان برای استفاده از سبک‌های آموزش تعاملی و غیر مداخله‌ای در فرایند یاددهی- یادگیری فراهم شود

واژه‌های کلیدی: خود ارزشیابی، مؤلفه‌ها، دانشجویان ارشد پرستاری
متن کامل [PDF 903 kb]   (2439 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: آموزش مجازی علوم پزشکی
دریافت: 1395/11/20 | پذیرش: 1396/2/17 | انتشار: 1396/2/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefzadeh Chosary M. The Assesment of Nursery and Midwifery Graduate Student Self Evaluation. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (2) :133-140
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1165-fa.html

یوسف زاده چوسری محمدرضا. سنجش میزان خود ارزشیابی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده پرستاری و مامایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (2) :133-140

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1165-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( خرداد- تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645