[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
آمادگی برای یادگیری خود راهبرد و عوامل زمینه‌ای مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
مهدی میرزایی علویجه1، بهزاد کرمی متین1، نصراله حسینی2، شعیب رحیمی1، فرزاد جلیلیان 3
1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه. ایران
2- معاونت آموزش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه. ایران ، _jalilian@yahoo.com
چکیده:   (148 مشاهده)

زمینه و اهداف: آمادگی برای یادگیری خود راهبرد به صورت درجه‌ای که دانشجویان دارای نگرش، توانایی و ویژگی‌های شخصیتی مورد نیاز برای یادگیری خود راهبرد می‌باشد، تعریف می‌شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین وضعیت آمادگی برای یادگیری خود راهبرد و عوامل زمینه‌ای مرتبط با آن در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی در میان 320 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد. نمونه‌گیری به‌طور تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم در هر یک از دانشکده‌ها انجام گرفت. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه آمادگی برای یادگیری خود راهبرد Fisher انجام شد. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از نرم‌افزار آماری Spss ویرایش 16 و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (مربع کای، و آزمون تی) در سطح معناداری 0/05 انجام گرفت.
یافتهها: میانگین سن دانشجویان 23/13 با انحراف معیار 2/92 سال بود؛41/7 درصد دانشجویان در وضعیت آمادگی بالا برای یادگیری خود راهبرد قرار داشتند. دانشجویان دختر و دانشجویانی که مادر آنان دارای تحصیلات دانشگاهی بودند آمادگی بالاتری برای یادگیری خود راهبرد داشتند (0/05>P).
نتیجه‌گیری: کمتر از نیمی از دانشجویان در وضعیت آمادگی بالا برای یادگیری خود راهبرد قرار داشتند؛ این یافته‌ها ضرورت توجه بیشتر به آموزش یادگیری خود راهبرد در میان دانشجویان را نشان می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: تمایل به یادگیری، خودکنترلی، خود مدیریتی، یادگیری، آموزش
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش‌هاي نوين تدريس علوم پزشكي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei-Alavijeh M, Karami-Matin B, Hosseini N, Rahimi S, Jalilian F. Self-Directed Learning Readiness and The Associated Contextual Factors Among Kermanshah University of Medical Sciences Students. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1179-fa.html
میرزایی علویجه مهدی، کرمی متین بهزاد، حسینی نصراله، رحیمی شعیب، جلیلیان فرزاد. آمادگی برای یادگیری خود راهبرد و عوامل زمینه‌ای مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1179-fa.html

دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 799 queries by yektaweb 3509