گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، b_ganji_a@yahoo.com
چکیده: (6494 مشاهده)
اهداف: استفاده از اینترنت و فناوریهای چندرسانهای، یادگیری سنتی را به سمت یادگیری الکترونیکی سوق داده است که این امر استفاده از روشهای نوین ارزشیابی را جهت سنجش فراگیران اجتنابناپذیر میکند. دانشگاه پیام نور از سال 1391 بسیاری از آزمونهای پایانترم را به صورت الکترونیکی برگزار میکند. از همین منظر هدف تحقیق حاضر، بررسی کیفیت آزمونهای الکترونیکی این دانشگاه و تأثیر آن در میزان رضایت دانشجویان است.
روش ها: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور فرخشهر که در نیمسال اول تحصیلی1393-1392، تعداد آنها 682 نفر بوده است. حجم نمونه، با استفاده از جدول مورگان 250 نفر برآورد شد. روش نمونهگیری، خوشه ای چند مرحله ای است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 0/92 است. همچنین تجزیهوتحلیل دادهها به کمک نرمافزار آماری Spss 20 انجام شده است.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان میدهد بین میزان رضایت دانشجویان و کیفیت آزمونهای الکترونیکی (کیفیت معیارهای ارزیابی، کیفیت یادگیری و کیفیت روش های نوین یادگیری) رابطه مثبت معنادار وجود دارد (0/01>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ابعاد مختلف کیفیت آزمون ها میتواند 21 درصد از رضایت دانشجویان را پیش بینی نماید.
نتیجه گیری: نتیجه نهایی پژوهش حاضر این است که هر چه میزان کیفیت آزمون های الکترونیکی بیشتر باشد میزان رضایت دانشجویان از این آزمون ها بیشتر می شود. در مجموع نتیجه پژوهش تأثیر مثبت کیفیت بر رضایتمندی است.
Ganji arjenaki B. Surveying The Quality of Electronic Tests in The Student Satisfaction. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (3) :180-188 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1181-fa.html
گنجی ارجنکی بی نظیر. بررسی کیفیت آزمونهای الکترونیکی بر میزان رضایت دانشجویان . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (3) :180-188