1- مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- گروه مدیریت و فن آوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران، ایران ، Moghaddasi@sbmu.ac.ir 3- گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده: (5554 مشاهده)
زمینه و اهداف: در مطالعات بر نقش حیاتی مدیریت اطلاعات در آینده آموزش و پژوهش در آموزش عالی تأکید شده است. در این مقاله سعی بر آن است که ساختار مدیریت اطلاعات آموزشی در مراکز آموزش عالی علوم پزشکی بهمنظور بهبود کیفیت اطلاعات و کسب اطلاعات و ارتقای مدیریت دانشگاهی تبیین گردد. روش بررسی: در این مطالعه مروری منابع از پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی نظیر «نور، پابمد (PubMed) و الزویر (Elsevier)» با کلمات کلیدی ترکیبی از قبیل مدیریت اطلاعات و information management از سال 2000 تا 2017 به فارسی و انگلیسی بازیابی و با منابع چاپی 87 مورد مرتبط دسته بندی شد. در انتخاب مقالات و منابع محدودیتی از نظر نوع آنها اعمال نشد.
یافتهها: طبق یافتهها، درک نیازها و الزامات اطلاعات گام مهمی در تدوین استراتژی اطلاعات و مدیریت دانش و تدوین ابزارها برای فراهم کردن خدمات اطلاعات و ترویج خلاقیت و نوآوری است. مدیریت اطلاعات اثربخش شرط ضروری برای توسعه اجتماعی و اقتصادی است. کارکرد مدیریت اطلاعات به تمام جنبههای مدیریت کردن اطلاعات مربوط میشود. اطلاعات و روش مدیریت آن باید موجب بهرهوری جامعه دانشگاه شود. نیازهای اطلاعاتی ذینفعان باید برآورده شود. یافتهها حول مدیریت اطلاعات آموزشی دانشگاه و سه محور اصلی گردآوری، پردازش و ارائه دادهها دسته بندی شد. نتیجهگیری: برای برقراری سه مرحله اصلی مدیریت اطلاعات شامل گردآوری، پردازش و انتشار دادهها در دانشگاههای علوم پزشکی باید بسترسازی شود. سیستمها و خدمات اطلاعات باید برای اقدام به روشی که متمرکز بر کاربر و وظایف باشد، طراحی یا بازطراحی شود.
Tahvildarzadeh M, Moghaddasi H, Hosseini M A. A Structure of Educational Information Management in Universities of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (3) :219-232 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1185-fa.html
تحویلدارزاده منیره، مقدسی حمید، حسینی محمدعلی. ساختار مدیریت اطلاعات آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (3) :219-232