[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1396 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 232-219 برگشت به فهرست نسخه ها
ساختار مدیریت اطلاعات آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
منیره تحویلدارزاده1 ، حمید مقدسی 2، محمدعلی حسینی3
1- مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت و فن آوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران، ایران ، Moghaddasi@sbmu.ac.ir
3- گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (5119 مشاهده)

زمینه و اهداف: در مطالعات بر نقش حیاتی مدیریت اطلاعات در آینده آموزش و پژوهش در آموزش عالی تأکید شده است. در این مقاله سعی بر آن است که ساختار مدیریت اطلاعات آموزشی در مراکز آموزش عالی علوم پزشکی به‌منظور بهبود کیفیت اطلاعات و کسب اطلاعات و ارتقای مدیریت دانشگاهی تبیین گردد.
روش بررسی: در این مطالعه مروری منابع از پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی
نظیر «نور، پابمد (PubMed) و الزویر (Elsevier)» با کلمات کلیدی  ترکیبی از قبیل مدیریت اطلاعات و information management از سال 2000 تا 2017 به فارسی و انگلیسی بازیابی و با منابع چاپی 87 مورد مرتبط دسته بندی شد. در انتخاب مقالات و منابع محدودیتی از نظر نوع آن‌ها اعمال نشد. 

یافته‌ها: طبق یافته‌ها، درک نیازها و الزامات اطلاعات گام مهمی در تدوین استراتژی اطلاعات و مدیریت دانش و تدوین ابزارها برای فراهم کردن خدمات اطلاعات و ترویج خلاقیت و نوآوری است. مدیریت اطلاعات اثربخش شرط ضروری برای توسعه اجتماعی و اقتصادی است. کارکرد مدیریت اطلاعات به تمام جنبه‌های مدیریت کردن اطلاعات مربوط می‌شود. اطلاعات و روش مدیریت آن باید موجب بهره‌وری جامعه دانشگاه شود. نیازهای اطلاعاتی ذی‌نفعان باید برآورده شود. یافته‌ها حول مدیریت اطلاعات آموزشی دانشگاه و سه محور اصلی گردآوری، پردازش و ارائه داده‌ها دسته بندی شد.
نتیجه‌گیری: برای برقراری سه مرحله اصلی مدیریت اطلاعات شامل گردآوری، پردازش و انتشار داده‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی باید بسترسازی شود. سیستم‌ها و خدمات اطلاعات باید برای اقدام به روشی که متمرکز بر کاربر و وظایف باشد، طراحی یا بازطراحی شود. 

واژه‌های کلیدی: مدیریت اطلاعات، اطلاعات، آموزش، ساختار، دانشگاه، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 1213 kb]   (2283 دریافت)    
نوع مطالعه : مروری نقلی | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1395/12/12 | پذیرش: 1396/2/27 | انتشار: 1396/5/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahvildarzadeh M, Moghaddasi H, Hosseini M A. A Structure of Educational Information Management in Universities of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (3) :219-232
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1185-fa.html

تحویلدارزاده منیره، مقدسی حمید، حسینی محمدعلی. ساختار مدیریت اطلاعات آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (3) :219-232

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1185-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645