[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه کمال‌گرایی مثبت و منفی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری
مسلم عباسی1، ذبیح پیرانی 2، نادر اعیادی3، الهه صالحی4
1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران ، z-pirani@iau-arak.ac.ir
3- گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک. اراک. ایران
چکیده:   (177 مشاهده)

اهداف: با توجه به نقش مهم متغیرهای روان‌شناختی بر ابعاد مختلف سلامت و عملکرد تحصیلی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال‌گرایی مثبت و منفی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری بود.
ابزار و روش‌ها: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهٔ آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان پرستاری شهر اراک بودند. نمونه پژوهش شامل 365 نفر از دانشجویان پرستاری شهر اراک بود که به روش نمونه گیری در دسترس از دانشکده‌های پرستاری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه کمال‌گرایی مثبت و منفی Terry-short و همکاران، مقیاس بهزیستی هیجانی Keyes و Magyar-Moe و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی Fredricks و همکاران استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره به روش ورود استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین کمال‌گرایی مثبت با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/01> P). همچنین بین کمال‌گرایی منفی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی همبستگی منفی و در سطحی معناداری وجود دارد (0/01> P). با توجه به 2R تعدیل یافته، کمال‌گرایی مثبت و منفی قادر به تبیین 32 ٪ از واریانس اشتیاق تحصیلی و 12 ٪ از واریانس بهزیستی هیجانی دانشجویان پرستاری است.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های تحقیق حاضر، می‌توان گفت که کمال‌گرایی نقش مهمی در عملکرد تحصیلی و بهزیستی دانشجویان ایفا می‌کند و نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان آموزشی به اهمیت مباحث و مداخلات روان‌شناختی و مشاوره‌ای در بهبود عملکرد و ارتقا سلامت دانشجویان می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: کمال‌گرایی، بهزیستی هیجانی، اشتیاق، دانشجویان پرستاری
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Pirani Z, Ayadi N, Salehi E. Investigate The Relationship Between Positive and Negative Perfectionism With Emotional Well-being and Academic Engagement in Nurse’s Students. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1189-fa.html
عباسی مسلم، پیرانی ذبیح، اعیادی نادر، صالحی الهه. بررسی رابطه کمال‌گرایی مثبت و منفی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1189-fa.html

دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 796 queries by yektaweb 3509