[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهی با تأکید بر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم با استفاده از رویکرد دلفی فازی: ارائه یک الگوی مفهومی
امیر فاضل 1، امین رضا کمالیان2، علیقلی روشن2
1- گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران ، afa1360@gmail.com
2- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
چکیده:   (152 مشاهده)

اهداف: باوجود کاربرد گسترده مدل‌های توانمندسازی، هنوز ابعاد و مؤلفه‌های مختلف آن در آموزش عالی به‌خوبی روشن نیست. هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهی با تأکید بر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم و ارائه یک الگوی مفهومی بر اساس آن می‌باشد.

روش‌ها: برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعه اسنادی، از تکنیک دلفی فازی جهت پالایش عوامل و مؤلفه‌ها بهره گرفته‌شده است. نظرسنجی به‌عمل‌آمده در چهار مرحله و در سال ۱۳۹۵ انجام‌گرفته و نتایج هر مرحله با استفاده از فرمول‌های روش دلفی فازی مورد پالایش قرارگرفته است.

یافته‌ها: الگوی توانمندسازی کارکنان و اساتید در دانشگاه‌ها و با تأکید بر دانشگاه‌های کارآفرین و ارزش‌آفرین در سه بعد و ۲۲ مؤلفه برای اساتید و ۲۳ مؤلفه برای کارکنان نظام آموزش عالی طراحی گردیده و به‌عنوان الگویی پیشنهادی جهت توانمندسازی منابع انسانی دانشگاه‌ها در ایران ارائه‌شده است.
نتیجه گیری 
: الگوی ارائه‌شده در این پژوهش می‌تواند توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهی با رویکرد استقرار دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را مورد ارزیابی قرار دهد و با توجه به بهره‌گیری از پشتوانه ادبیات غنی موضوع و مدل‌های کمی مختلف و شاخص‌های قابل‌سنجش، و به‌کارگیری نظرات خبرگان در توانمندسازی امکانی است تا دانشگاه‌ها بتوانند ضمن تحلیل وضعیت موجود و بهینه کاوی از تجارب موفق، اقدام به ارائه طرح‌ها و اقدامات بهبود نمایند.

واژه‌های کلیدی: توانمندسازی، آموزش عالی، منابع انسانی دانشگاه، دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، دلفی فازی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fazel A, Kamalian A, Rowshan A. Identification of Effective Dimensions and Components on Academic Human Resources Empowerment, Emphasizing the Third and Fourth Generation of Universities With Fuzzy Delphi Approach: Presenting a Conceptual Model. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1199-fa.html
فاضل امیر، کمالیان امین رضا، روشن علیقلی. شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهی با تأکید بر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم با استفاده از رویکرد دلفی فازی: ارائه یک الگوی مفهومی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1199-fa.html

دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 793 queries by yektaweb 3509