| نگاهی جدید به برنامه درسی بر اساس انسان شناسی اسلامی | 
								
								  | غلامرضا ویسی*1،    کورش فتحی واجارگاه | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (27103 مشاهده) | 
								
								  | برنامه درسی به عنوان مهمترین عامل رشد و پویایی جوامع بشری
همواره با رویکردهای متفاوتی مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران علوم تربیتی بوده
است . اکنون به دنبال این سؤال که دیدگاه اسلام درباره برنامه درسی چیست ؟ و مبانی
آن کدام است ؟ پژوهشی هرچند مختصر باتوجه به محدودیت های موجود انجام شده است که
امیدواریم نقطه آغازینی باشد برای تدوین و ارائه برنامه درسی اسلامیکهبه
واقع می توان گفت جای آن در مجامع علمی و آکادامیک خالی است. در این تحقیق با روش تحلیل محتوا و
با استفاده از منابع اسلامی (قرآن و روایات) برآن شدیم با رویکرد جدیدی در برنامه
درسی مطالبیپیرامون انسان شناسی اسلامی و
برنامه درسی تهیه و ارائه نماییم. به همین دلیل در پاسخ به این سؤال پژوهش که: مبانی
نظری و انسان شناسی برنامه ی درسی اسلامی چیست؟ پس از طرح رویکردهای مختلف
برنامه درسی ، مفاهیم اساسی تحقیق را مانند : اسلام ، منابع معتبر اسلام (قرآن ،
حدیث وسنّت) به طور مختصر تعریف کرده سپس نگاه اسلام را نسبت به انسان به عنوان
مبانی نظری برنامه درسی مطرح کردهایم . ودرپایان ویژگی های انسان از دیدگاه قرآن
نیز تحت عنوان ویژگیهای فطری وبعد ملکوتی و ویژگیهای اساسی طبیعی وبعد مادی او
ارائه شده است. | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  برنامه درسی، انسانشناسی، اسلام | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 162 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (6573 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه :  پژوهشی اصيل |
                                  موضوع مقاله: 
                                  سلامت | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |