[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و رواسازی مقیاس ایرانی سنجش رویکرد یادگیری مادام‌العمر در بین دانشجویان علوم پزشکی
مجید یوسفی افراشته
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران ، mjduosefi@gmail.com
چکیده:   (176 مشاهده)

اهداف: هدف پژوهش حاضر ساخت و رواسازی مقیاس ایرانی سنجش رویکرد یادگیری مادام‌العمر در دانشجویان علوم پزشکی است.
روش‌ها: پژوهش حاضر ازلحاظ شیوه جمع‌آوری داده‌ها توصیفی (غیرآزمایشی) و ازنظر هدف تحقیق و توسعه است. در تحلیل سؤال‌ها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تأییدی استفاده‌شده است. ابزار اولیه بر اساس تحلیل مفهوم و ابزارهای مشابه تهیه شد. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران بودند که در سال تحصیلی 96- 1395 مشغول به تحصیل بودند که با استفاده از فرمول کوکران 350 نفر از آنان انتخاب شدند.
یافته‌ها: روایی محتوایی این آزمون با نظر متخصصان روانشناسی تربیتی تأیید شد. نتایج تحلیل نمودار سنگ‌ریزه و تحلیل موازی 3 عامل به‌عنوان عامل‌های زیربنایی کشف کردند. تحلیل عاملی تأییدی هم با مدل سه عاملی برازش خوبی نشان داد. همبستگی منفی و معنی‌دار (50/51-) نمره این آزمون با انگیزش بیرونی و همبستگی مثبت و معنی‌دار (0/54) آن با انگیزش درونی یادگیری روایی همگرا را برای آن تأیید کرد. اعتبار کل آزمون به روش آلفای کرونباخ 0/73 و ضریب پایایی آن به روش بازآزمایی 0/89 به دست آمد.
بحث: در نتیجه تحلیل‌های رواسازی سه عاملِ زیربنایی (با 14 سؤال) به‌عنوان عوامل زیربنایی و تشکیل‌دهنده رویکرد یادگیری مادام‌العمر تعیین شدند: هدف‌گذاری (6 سؤال)، خود راهبری و خودارزیابی (5 سؤال) و استفاده از آموخته‌ها (3 سؤال). این مقیاس می‌تواند در پژوهش‌های مختلف جهت تعیین روابط و پیش‌بینی آن مورداستفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: یادگیری، یادگیری مادام‌العمر، آموزش پزشکی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کاربست نظريه‌هاي يادگيري در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi Afrashte M. Construction and Validation the Iranian Scale of Lifelong Learning Approach Measuring Among Medical Students. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1200-fa.html
یوسفی افراشته مجید. ساخت و رواسازی مقیاس ایرانی سنجش رویکرد یادگیری مادام‌العمر در بین دانشجویان علوم پزشکی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1200-fa.html

دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 787 queries by yektaweb 3509