1- گروه مدیریت،دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران 2- گروه مهندسی صنایع،دانشکده مدیریت و فناوری، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران 3- گروه کامپیوتر،دانشکده کامپیوتر،دانشگاه علوم و فنون مازندران ، بابل، ایران 4- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مازندران،بابلسر،ایران ، edpes60@hotmail.com
چکیده: (6146 مشاهده)
زمینه و اهداف:پژوهش حاضر به ارزیابی و رتبهبندی شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان پرداخته است. روش بررسی:در این پژوهشتوصیفیازنوعپیمایشی، 706 نفر از دانشجویانبهصورت تصادفی- طبقهای در نیمسال اول سال تحصیلی 1395-1394 انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد سروکوال، دارای 5 بعد کیفیت خدمات شامل تضمین، همدلی ، اطمینان، فیزیکی، و پاسخگویی بود. برای تحلیل نتایج از نرم افزار Spss.18 و آزمونهای یومان ویتنی، کروسکال والیس، ویلکاکسون، همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده گردید.
یافتهها: از دیدگاه دانشجویاندرهر پنج بعدکیفیت خدمات، شکاف(ادراک منهای انتظار) منفی وجوددارد.میانگینشکافکیفیت به ترتیب در ابعاد شرایط فیزیکی (0/83-)، پاسخگویی (0/82-)،همدلی )(0/78-)، تضمین (0/68-)، و قابلیت اطمینان ( 0/68-) مشاهدهشد.بین متغیر جمعیت شناختیجنسیت و ترم های تحصیلی تفاوتمعناداری با شکاف در هر یک از ابعادپنجگانه مشاهدهنگردید. بهجز بعدهای پاسخگوییو تضمین، بین متغیر مقطع تحصیلی با شکاف، در سایر ابعاد پنجگانه تفاوت معنادار مشاهدهشده است. متغیر معدل با شکاف در هر یک از ابعاد پنجگانه بهجز پاسخگویی و همدلی تفاوت معنادار مشاهدهشده است. همچنین بین متغیر رشته تحصیلی با شکاف بهجز بعد شرایط فیزیکی در بقیه ابعاد تفاوت معنادار مشاهده نشده است.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که کیفیتخدماتآموزشی در حد انتظار دانشجویان نبوده است، لذا سیاستگذاران دانشگاهی با بهرهگیری از یافتههای این تحقیق میتوانند در راستای کیفیت خدماتآموزشی گامهای مؤثر را بردارند.
Aghamirzaee Mahali T, Babazadeh M, Rahimpour kami B, Salehi Omran A. Assessment and Ranking of Educational (Administrative) Services Quality From Students Opinion (A case Study on Mazandaran University of Science and Technology). Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (4) :288-301 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1205-fa.html
آقامیرزایی محلی طاهره، بابازاده محمد، رحیم پور باقر، صالحی عمران ابراهیم. ارزیابی و رتبه بندی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان(مطالعه موردی دانشگاه علوم و فنون مازندران)
. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (4) :288-301