اهداف: تعیین نیازهای آموزشی، اولین گام برنامهریزی آموزشی و نخستین عامل ایجاد تضمین کیفیت و اثربخشی کارکرد آموزش است. برخورداری ماماها از دانش لازم و کافی و افزایش توانایی آنان در تصمیمگیریها منجر به بهبود عملکرد آنان خواهد شد. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی دانشآموختگان مامایی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.
روشها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی در سال 1388 روی 280 ماما و 50 نفر مسئول شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی استان چهارمحال و بختیاری که با روش سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته شامل سه بخش اطلاعات فردی، نیازهای آموزشی حیطههای تخصصی و غیرتخصصی و اولویت آموزشی جمعآوری و سپس با نرمافزار SPSS 15 و آزمونهای آماری توصیفی و آزمون T دانشجویی، مجذورکای و آنالیز واریانس یکطرفه تحلیل شد.
یافتهها: تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرات نیازهای آموزشی از دیدگاه مسئولان و ماماها در حیطههای تخصصی و غیرتخصصی وجود نداشت
(0/05 >p ). بین میانگین نمرات نیازهای آموزشی در حیطه های بارداری و زایمان (002/0= p )، بهداشت مادر و کودک (038/0= p ) و نوزادان (025/0= p ) با محل کار تفاوت معنیداری وجود داشت. همچنین بین میانگین نمرات نیازهای آموزشی در حیطه غیرتخصصی با مدرک تحصیلی، اختلاف معنیدار بود (025/0= p ) .
نتیجهگیری: برگزاری دورههای آموزشی در خصوص زبان انگلیسی، کاربرد تکنولوژی اطلاعات در مامایی (IT) ، احیا، روش تحقیق، احکام شرعی و قانونی، خونریزیهای غیرطبیعی رحمی، اختلالات فشار خون در بارداری، دارودرمانی در نوزادان و عفونتهای شایع زنان بهعنوان اولویتهای آموزش، ضروری بهنظر میرسد.
Sereshti M., Banaeian Sh., Delaram M., Kazimeian A., Safdari F., Shamaei Z.. Educational needs of midwife alumni work in health care centers. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (1) :31-37 URL: http://edcbmj.ir/article-1-121-fa.html
سرشتی منیژه، بنائیان شایسته، دل آرام معصومه، کاظمیان افسانه، صفدری فرانک، شماعی زری. نیازهای آموزشی دانش آموختگان مامایی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (1) :31-37