[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 39-30 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی عملکرد درسی دانشجویان براساس سبک های شناختی و اهمال کاری تحصیلی
حسن اسدزاده
دانشگاه علامه طیاطبائی ، AsadzadehD@Yahoo.com
چکیده:   (5296 مشاهده)
مقدمه: عملکرد درسی مطلوب یکی از مهم‎ترین هدف‎های هر دانشجو، خانوادۀ او، دانشگاه و نظام آموزشی است. فعالیت آموزشی و یادگیری کارآمد از جمله شاخص‎های یک دانشگاه و دانشجوی موفق است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی عملکرد درسی دانشجویان براساس سبک‎های شناختی و اهمال کاری تحصیلی آنان انجام شد.
روش کار: جامعۀ آماری پژوهش عبارت بود از کلیۀ دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 95-1394. نمونۀ پژوهش شامل همۀ دانشجویان حاضر در پنج کلاس درس (154 تَن) بود که به ‎هر روش نمونه گیری تصادفی خوشه‎ای انتخاب شدند. از پرسشنامه‎های: الف. سبکهای‎شناختی ایزالم-97 و ب. اهمال‎کاری تحصیلی آیتکن (API) برای جمع‎آوری داده‎ها استفاده شد. پایایی پرسشنامۀ سبک‎شناختی شهودی (79/0)، روشمند (83./0)، تأملی (89/0)، عملگرا (87./0)، و روایی آن (67/0) گزارش شده است. پایایی پرسشنامۀ اهمال‎کاری تحصیلی (88/0) و روایی آن (67/0) به‎دست آمده است. از نمرۀ پایان‌ترم درس روانشناسی یادگیری به‎عنوان شاخص عملکرد درسی دانشجویان استفاده شد.
یافته‌ها: بین سبک‎شناختی با اهمال‎کاری تحصیلی رابطۀ معناداری وجود دارد، ب) بین اهمال‎کاری تحصیلی با عملکرد درسی رابطۀ معناداری وجود دارد؛ ولی، بین سبک‎شناختی با عملکرد درسی رابطۀ معناداری یافت نشد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون مؤید آن بود که سبک‎شناختی قدرت پیش‎بینی کنندگی اهمال‎کاری تحصیلی دانشجویان را دارد. همچنین، اهمال‎کاری تحصیلی از قدرت پیش‎بینی کنندگی بالایی برای عملکرد درسی برخوردار است.
نتیجه گیری: از یافته‎های این پژوهش می‎توان نتیجه گرفت که نوع سبک‎شناختی دانشجویان در اهمال‎کاری تحصیلی و اهمال‎کاری تحصیلی نیز به نوبۀ خود در عملکرد درسی آنان تأثیر می‎گذارد. بنابراین، لزوم شناخت و آگاهی از کارکردهای سبک شناختی و اهمال‎کاری بیش از پیش ضروری می‎نماید
واژه‌های کلیدی: سبک شناختی، اهمال کاری تحصیلی، عملکرد درسی
متن کامل [PDF 707 kb]   (2502 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1396/2/23 | پذیرش: 1396/7/16 | انتشار: 1397/2/1
فهرست منابع
1. Chen B-B, Chang L. Procrastination as a Fast Life History Strategy. Evol Psychol. 2016;14(1):147470491663031. [DOI:10.1177/1474704916630314]
2. Lay CH. At last, my research article on procrastination. J Res Pers. 1986;20(4):474-95. [DOI:10.1016/0092-6566(86)90127-3]
3. Ferrari JR, Johnson JL, McCown WG. Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. New York: Plenum press; 1995. [DOI:10.1007/978-1-4899-0227-6]
4. Schraw G, Wadkins T, Olafson L. Doing the things we do: A grounded theory of academic procrastination. J Educ Psychol. 2007;99(1):12-25. [DOI:10.1037/0022-0663.99.1.12]
5. Steel P. The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychol Bull. 2007;133(1):65-94. [DOI:10.1037/0033-2909.133.1.65] [PMID]
6. Balkis M, Duru E. Prevalence of academic procrastination behavior among pre-service teachers, and its relationship with demographics and individual preferences. J Theory Pract Educ. 2009;5(1):18-32.
7. Ferrari JR. Compulsive procrastination: some self-reported characteristics. Psychol Rep. 1991;68(2):455-8. [DOI:10.2466/pr0.1991.68.2.455] [PMID]
8. Osati L. [Individual and Collegiate correlates of academic procrastination in students with and without delay]. Tehran: Shahid Beheshti University; 2011.
9. Johnson JL, Bloom AM. An analysis of the contribution of the five factors of personality to variance in academic procrastination. Pers Individ Differ. 1995;18(1):127-33. [DOI:10.1016/0191-8869(94)00109-6]
10. Milgram N, Toubiana Y. Academic anxiety, academic procrastination, and parental involvement in students and their parents. Br J Educ Psychol. 1999;69 (Pt 3):345-61. [DOI:10.1348/000709999157761] [PMID]
11. Riding R, Rayner S. Cognitive Styles and Learning Strategies. London: David Fulton; 1998.
12. Messick S. The Nature of Cognitive Styles: Problems and Promise in Educational Practice. Educ Psychol. 1984;16(19):59-74. [DOI:10.1080/00461528409529283]
13. Riding R. School Learning and Cognitive style. London: David Fulton; 2002.
14. Asadzadeh H. Theories and Methods of Instruction. Tehran: Allameh Tabataba'I University; 2015.
15. Karami D. [The amount of procrastination prevalence among students and its relationship with anxiety and depression]. Andisheh va Raftar. 2009;4(13):25-34.
16. Valizadeh Z, Ahadi H, Heydari M, Mazaher M, Kajbaf M. [Investigating the effectiveness of procrastination reduction package on increasing academic achievement and increasing academic procrastination of girl University students]. Educ Acad Stud. 2012;2(7):105-28.
17. Minakari M. [Investigation of psychometric characteristics of isalem-97 and comparison of cognitive learning styles in university students]. Cont Psychol. 2006(1):29-39.
18. Dashti A. [Drawing the developmental profile of 11-18-year-old students' cognitive learning styles based on ISALEM-97]. Tehran: Shahid Beheshti University; 2006.
19. Hydari E. [Drawing the developmental profile of 11-18-year-old students' cognitive learning styles based on ISALEM-97]. Terhan: Shahid Beheshti University; 2007.
20. Aitken M. A personality profile of the college student procrastinator. Pittsburgh: University of Pittsburgh; 1982.
21. McCown W, Johnson J, Petzel T. Procrastination, a principal components analysis. Pers Individ Differ. 1989;10(2):197-202. [DOI:10.1016/0191-8869(89)90204-3]
22. Tavakoli M. [Study the epidemiology of academic procrastination among students, its relationship with demographic, study time preference, aim to study at University]. J Educ Psychol. 2012;5(28):12-23.
23. Kim S, Fernandez S, Terrier L. Procrastination, personality traits, and academic performance: When active and passive procrastination tell a different story. Pers Individ Differ. 2017;108:154-7. [DOI:10.1016/j.paid.2016.12.021]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadzadeh H. Anticipating University students' academic performance based on their cognitive style and academic procrastination. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (1) :30-39
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1245-fa.html

اسدزاده حسن. پیش بینی عملکرد درسی دانشجویان براساس سبک های شناختی و اهمال کاری تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (1) :30-39

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1245-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645