[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 132-126 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه شفقت خود، حمایت اجتماعی و امیدواری با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری
زهرا دشت بزرگی1 ، رضوان همایی2
1- گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، zahradb2000@yahoo.com
2- گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (6583 مشاهده)

مقدمه: تعلل ورزی تحصیلی یکی از مولفه‌های مهم در افت تحصیلی می‌باشد که شناسایی عوامل مؤثر بر آن مهم است. از عوامل مؤثر می‌توان به شفقت خود، حمایت اجتماعی و امیدواری اشاره کرد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه شفقت خود، حمایت اجتماعی و امیدواری با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل همه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 95-1394 بودند. از میان آنان 180 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه دانشجویان پرستاری پرسشنامه‌های شفقت خود، حمایت اجتماعی، امیدواری و تعلل ورزی تحصیلی را تکمیل کردند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد شفقت خود (319/0- = r)، حمایت اجتماعی (468/0- = r) و امیدواری (591/0- = r) با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری رابطه منفی و معنادار داشتند (01/0 > P). متغیرهای پیش‌بین یعنی شفقت خود، حمایت اجتماعی و امیدواری توانستند 8/61 درصد از تغییرات تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری را پیش‌بینی کنند (574/0 = R2) که در این مدل امیدواری بیشترین نقش را در پیش‌بینی تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری داشت (365/0 = β).
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌ها برنامه‌ریزان باید به نشانه‌های متغیرهای مذکور توجه و بر اساس آنها برنامه‌هایی برای کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری طراحی کنند. همچنین درمانگران و روانشناسان بالینی برای کاهش تعلل ورزی تحصیلی به ترتیب امیدواری، حمایت اجتماعی و شفقت خود را در دانشجویان پرستاری افزایش دهند

واژه‌های کلیدی: شفقت خود، حمایت اجتماعی، امیدواری، تعلل ورزی تحصیلی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 708 kb]   (2691 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/2/25 | پذیرش: 1396/8/16 | انتشار: 1397/2/1
فهرست منابع
1. Dasht Bozorgi Z. [The relationship between Persecution and perfectionism with Academic achievement and Burnout in medical students]. Educ Strategy Med Sci. 2016;9(1):34-44.
2. Sadeghi Z, Behrangi M, Abdollahi B, Zeinabadi H. [The effect of education management based on strategies of educational neuroscience on student' learning improvement]. Educ Strategy Med Sci. 2016;9(2):1-9.
3. Soltani Z, Jamali N, Khojasteniam A, Dargahi S. [Role of Self- Efficacy and Psychological Resiliency in Academic Procrastination of Students]. Educ Strategy Med Sci. 2016;9(4):277-84.
4. Habibi Kaleybar R, Bahadorikhosroshahi J. [The effectiveness training of self-management skills with academic alienation, academic persecution and bullying high school students]. Educ Strategy Med Sci. 2017;9(5):371-80.
5. Sánchez X, Bailey C, Arcos E, Mu-oz LA, González L, Miranda R. Subjective well-being and the perception of health opportunities: The case study of senior citizens of the neighborhood of Playa ancha. World Dev Persp. 2017;5:7-9. [DOI:10.1016/j.wdp.2017.02.002]
6. Tagharobi Z, Sharifi K, Soki Z. [persecution in the students of Kashan nursing & midwifery Faculty (KNMF)]. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2012;20(1):54-64.
7. Jin C-H. The role of users' motivations in generating social capital building and subjective well-being: The case of social network games. Comp Hum Behav. 2014;39:29-38. [DOI:10.1016/j.chb.2014.06.022]
8. Diener E. National indication of well-being. J Pers Soc Psychol. 2005;25(3):240-56.
9. Rajabi G, Maghami E. [Self-compassion as mediator between attachment dimensions with persecution: a path analysis model]. Health Psychol. 2015;4(4):83-100.
10. Webel AR, Wantland D, Rose CD, Kemppainen J, Holzemer WL, Chen WT, et al. A Cross-Sectional Relationship Between Social Capital, Self-Compassion, and Perceived HIV Symptoms. J Pain Symptom Manage. 2015;50(1):59-68. [DOI:10.1016/j.jpainsymman.2014.12.013] [PMID] [PMCID]
11. Neff KD. The Role of Self-Compassion in Development: A Healthier Way to Relate to Oneself. Hum Dev. 2009;52(4):211-4. [DOI:10.1159/000215071] [PMID] [PMCID]
12. Raque-Bogdan TL, Piontkowski S, Hui K, Ziemer KS, Garriott PO. Self-compassion as a mediator between attachment anxiety and body appreciation: An exploratory model. Body Image. 2016;19:28-36. [DOI:10.1016/j.bodyim.2016.08.001] [PMID]
13. Kurd B. [Prediction of nursing students' persecution based on mindfulness and self-compassion]. Iran J Med Educ. 2016;16:273-82.
14. Jeon H, Lee K, Kwon S. Investigation of the Structural Relationships Between Social Support, Self-Compassion, and Subjective Well-Being in Korean Elite Student Athletes. Psychol Rep. 2016;119(1):39-54. [DOI:10.1177/0033294116658226] [PMID]
15. Wei M, Liao KY, Ku TY, Shaffer PA. Attachment, self-compassion, empathy, and subjective well-being among college students and community adults. J Pers. 2011;79(1):191-221. [DOI:10.1111/j.1467-6494.2010.00677.x] [PMID]
16. Krieger T, Altenstein D, Baettig I, Doerig N, Holtforth MG. Self-compassion in depression: associations with depressive symptoms, rumination, and avoidance in depressed outpatients. Behav Ther. 2013;44(3):501-13. [DOI:10.1016/j.beth.2013.04.004] [PMID]
17. Siedlecki KL, Salthouse TA, Oishi S, Jeswani S. The Relationship Between Social Support and Subjective Well-Being Across Age. Soc Indic Res. 2014;117(2):561-76. [DOI:10.1007/s11205-013-0361-4] [PMID] [PMCID]
18. Kang J. Instrumental social support, material hardship, personal control and neglectful parenting. Child Youth Serv Rev. 2013;35(9):1366-73. [DOI:10.1016/j.childyouth.2013.05.009]
19. Liu RT, Hernandez EM, Trout ZM, Kleiman EM, Bozzay ML. Depression, social support, and long-term risk for coronary heart disease in a 13-year longitudinal epidemiological study. Psychiatry Res. 2017;251:36-40. [DOI:10.1016/j.psychres.2017.02.010] [PMID]
20. Wolff JC, Frazier EA, Esposito-Smythers C, Becker SJ, Burke TA, Cataldo A, et al. Negative cognitive style and perceived social support mediate the relationship between aggression and NSSI in hospitalized adolescents. J Adolesc. 2014;37(4):483-91. [DOI:10.1016/j.adolescence.2014.03.016] [PMID] [PMCID]
21. Reid KM, Taylor MG. Social support, stress, and maternal postpartum depression: A comparison of supportive relationships. Soc Sci Res. 2015;54:246-62. [DOI:10.1016/j.ssresearch.2015.08.009] [PMID]
22. Castellá Sarriera J, Bedin L, Calza T, Abs D, Casas F. Relationship between social support, life satisfaction and subjective well-being in Brazilian adolescents. Univ Psychol. 2015;14(2):459-74. [DOI:10.11144/Javeriana.upsy14-2.rbss]
23. Goudarz M, Foroughan M, Makarem A, Rashedi V. [Relationship between social support and persecution in older adults]. Salmand 2015;10(3):110-9.
24. Shabani S, Bolouki A, Mamsharifi E. [A study of self-efficacy, social support and optimism in prediction of mental wellbeing: towards a structural model for students]. Clin Psychol Stud. 2012;2(8):93-117.
25. Yeung DY, Ho SM, Mak CW. Brief report: Attention to positive information mediates the relationship between hope and psychosocial well-being of adolescents. J Adolesc. 2015;42:98-102. [DOI:10.1016/j.adolescence.2015.04.004] [PMID]
26. Rose S, Elkis-Abuhoff D, Goldblatt R, Miller E. Hope against the rain: Investigating the psychometric overlap between an objective and projective measure of hope in a medical student sample. Arts Psychother 2012;39(4):272-8. [DOI:10.1016/j.aip.2012.04.003]
27. Satici SA. Psychological vulnerability, resilience, and subjective well-being: The mediating role of hope. Pers Individ Dif. 2016;102:68-73. [DOI:10.1016/j.paid.2016.06.057]
28. Carretta CM, Ridner SH, Dietrich MS. Hope, hopelessness, and anxiety: a pilot instrument comparison study. Arch Psychiatr Nurs. 2014;28(4):230-4. [DOI:10.1016/j.apnu.2014.05.005] [PMID]
29. Moreira CNdO, Marques CB, Silva MAPd, Pinheiro FAM, Salomé GM. Association of sociodemographic and clinical factors with spirituality and hope for cure of ostomized people. J Coloproctol. 2016;36(3):162-72. [DOI:10.1016/j.jcol.2016.04.009]
30. Shenaar-Golan V. Hope and subjective well-being among parents of children with special needs. Child Fam Soc Work. 2017;22(1):306-16. [DOI:10.1111/cfs.12241]
31. Raes F, Pommier E, Neff KD, Van Gucht D. Construction and factorial validation of a short form of the Self-Compassion Scale. Clin Psychol Psychother. 2011;18(3):250-5. [DOI:10.1002/cpp.702] [PMID]
32. Sabzeh Ara Langaroudi M, Sarafraz M, Ghorbani N. [The study of psychometric properties of contingencies of self-worth scale]. J New Thought Educ. 2014;10(1):122-42.
33. Vaux A, Phillips J, Holly L, Thomson B, Williams D, Stewart D. The social support appraisals (SS-A) scale: Studies of reliability and validity. Am J Commun Psychol. 1986;14(2):195-218. [DOI:10.1007/BF00911821]
34. Khabbaz M, Behjati Z, Naseri M. [Relation between social support and coping strategies with resilient in boy adolescents]. J Appl Psychol. 2012;5(4):108-23.
35. Miller JF, Powers MJ. Development of an instrument to measure hope. Nurs Res. 1988;37(1):6-10. [DOI:10.1097/00006199-198801000-00002] [PMID]
36. Robatmili S, Mehrabizade Honarmand M, Zarger Y, Karimi Khoygani R. [The effect of group logotherapy on depression and hope in university students]. Knowledge Res Appl Psychol. 2013;14(3):3-10.
37. Mortazavi F, Mortazavi SS, Khosrorad R. Psychometric Properties of the Procrastination Assessment Scale-Student (PASS) in a Student Sample of Sabzevar University of Medical Sciences. Iran Red Crescent Med J. 2015;17(9):e28328. [DOI:10.5812/ircmj.28328] [PMID] [PMCID]
38. Ghasemi Jobaneh R, Arab Zadeh M, Jalili Nikoo S, Mohammad Alipoor Z, Mohsenzadeh F. Survey the validity and reliability of the persian version of short form of freiburg mindfulness inventory. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2015;14(2):137-50.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dasht Bozorgi Z, Homai R. The Relationship between Self-compassion, Social Support and Hope with Persecution of Nursing Students. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (1) :126-132
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1249-fa.html

دشت بزرگی زهرا، همایی رضوان. رابطه شفقت خود، حمایت اجتماعی و امیدواری با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (1) :126-132

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1249-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710