[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 101-92 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش تکنیک خودنظارتی بر اختلال اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان
زهرا صمدی 1، میرمحمود میرنسب2 ، اسکندر فتحی اذر3
1- کارشناس ارشد، روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، samadi_z93@ms.tabrizu.ac.ir
2- دکترای تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- دکترای تخصصی علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (4873 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تکنیک خودنظارتی بر نشانه‌های اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان انجام گرفت.
روش کار: برای ارزیابی اثربخشی این روش، از طرح نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون، همراه با گروه گواه استفاده شد. بدین منظور 30 نفر از دانش‌آموزان دختر مدارس دوره دوم متوسطه شهر تبریز که در اجرای اولیه پرسشنامه هراس اجتماعی بالاترین نمره را کسب کرده بودند و بر طبق فرم سلامت روانی SCL-90-R (غربال‌گری اولیه) سابقه سایر اختلالات روانی نداشتند و از نظر بهره هوشی باهم همتا شده بودند، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای و غربال‌گری انتخاب شدند و این افراد به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. پس از انتساب تصادفی آزمودنی‌ها پرسشنامه هراس اجتماعی در پیش‌آزمون در مورد اعضای هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش در هفت جلسه آموزش راهبرد خودنظارتی گروهی شرکت کردند، ولی گروه گواه هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند. پس از پایان جلسات درمانی، پس‌آزمون اجرا شد و پس ازیک ماه پی‌گیری انجام گرفت. داده‌ها با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها تفاوت معناداری را در نمره‌های اضطراب اجتماعی دو گروه نشان داد (01/0 ≤ P) به طوری که میانگین نمرات نشانه‌های اضطراب اجتماعی گروه آزمایش در مراحل پس آزمون و پی‌گیری پایین‌تر از گروه گواه بود.
نتیجه گیری: این مطالعه توصیه‌هایی را برای روانشناسان، مشاوران، والدین و معلمان در زمینه استفاده مؤثر از روش خودنظارتی دارد.
واژه‌های کلیدی: راهبرد خودنظارتی، اضطراب اجتماعی، خودارزیابی
متن کامل [PDF 818 kb]   (2397 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/3/3 | پذیرش: 1396/6/18 | انتشار: 1397/2/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadi Z, Mirnasab M, Fathi-Azar E. The Effectiveness of self-Monitoring Strategy on Students ' Social Anxiety Disorder. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (1) :92-101
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1257-fa.html

صمدی زهرا، میرنسب میرمحمود، فتحی اذر اسکندر. اثر بخشی آموزش تکنیک خودنظارتی بر اختلال اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (1) :92-101

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1257-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645