مقدمه: کلاس درس باید فرصت تکرار عمل برای یادگیرنده باشد، زیرا یادگیرندگان به دنبال کشف ندانستههای خود هستند و مسلماً در این راه با موفقیتها و شکستهایی مواجه میشوند، اما مهم آنست که یادگیرندگان به ارزش دانستن چیزی که نمیدانند، پی ببرند. در این صورت یادگیرندگان به جبران شکستهای خود میپردازند و یاد میگیرند که چگونه عملکردشان را بسنجند و بهبود بخشند. هدف این مطالعه بررسی نقش خودارزشیابی در فرآیند یادگیری و آموزش دانشآموزان بود.
نتیجهگیری: تعالی آموزش، حداکثرنمودن مشارکت یادگیرندگان از طریق توسعه و دخالتدادن آنها در امور و تعالی ارزشیابی، به چالش طلبیدن وضع موجود و ایجاد تغییر به منظور نوآوری و خلق فرصتهای بهبود یادگیری است . استفاده از خودارزشیابی بهصورت مستمر و پویا و فراهمکردن زمینه رسیدن فراگیران به آن، گام موثری در جهت تحقق اهداف آموزش و تربیت و استقرار این روش در مدارس نیازمند عزمی همگانی برای گسترش این مفهوم در آموزش و پرورش است . برای انجام خودارزشیابی و هماهنگی حوزههای مختلف آموزش و پرورش در جهت یکپارچگی فعالیتها و استقرار نظام خودارزشیابی ، برنامهریزی دقیقی مورد نیاز است.
Zareei H., Maleki H., Sabzi Pour A.. Role of self-evaluation in educational and learning process of students. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (2) :131-136 URL: http://edcbmj.ir/article-1-127-fa.html
زارعی حجت ا...، ملکی حسن، سبزی پور امیر. نقش خودارزشیابی در فرآیند یادگیری و آموزش دانشآموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (2) :131-136