[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین مهارت های تفکر با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی
دکتر حمید رحیمی
استادیار دانشگاه کاشان ، dr.hamid.rahimi@kashanu.ac.ir
چکیده:   (40 مشاهده)

هدف: خودکارآمدی به عنوان یک عامل انگیزشی، منجر به افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش استرس می شود. بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی می تواند تأثیر بسزایی در موفقیت تحصیلی دانشجویان و پیشرفت نظام آموزشی داشته باشد. لذا هدف تحقیق حاضر، تاثیر مهارت های تفکر بر خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی بود.

روش: نوع پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی به تعداد 9742 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای، 301 نفر بدست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه مهارت تفکر در قالب 35 سوال و خودکارآمدی با 20 سوال بر حسب طیف پنج درجه ای لیکرت بود. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط کارشناسان تایید شد. پایایی پرسشنامه­ها از طریق آلفای کرونباخ برای مهارت تفکر 86/0 و خودکارآمدی 78/0 برآورد گردید. تحلیل داده­ها در سطح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی، رگرسیون و آزمون t) با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 18 انجام گرفت.

یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین مهارت های تفکر (51/0±28/3) و خودکارآمدی (60/0±17/3) بالاتر از حد متوسط 3 است. مهارت های تفکر به میزان (18/0=r) بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تاثیر مثبت و معنادار دارد.

نتیجه گیری: طبق یافته ها مهارت های تفکر بر خودکارآمدی دانشجویان تاثیر مثبت و معنادار دارند و هر چه این مهارت ها در دانشجویان افزایش یابد به همان میزان بر خودکارآمدی آنان افزوده می شود. لذا دانشگاه ها و مراکز آموزشی می توانند نقش بسزایی در افزایش مهارت های تفکر و خودکارآمدی دانشجویان داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: مهارت های تفکر، خودکارآمدی، دانشجویان، دانشگاه
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahimi H. The effect of thinking skills on academic self- efficacy in students at Universities of Kashan and Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (2)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1271-fa.html

رحیمی حمید. بررسی رابطه بین مهارت های تفکر با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (2)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1271-fa.html



دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3660