|
اثربخشی امیداموزی گروهی بر میزان امید و کیفیت زندگی کودکان سرطانی
|
ساناز آقاخانی*  |
|
|
|
چکیده: (39 مشاهده) |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی امیداموزی گروهی بر میزان امید و کیفیت زندگی کودکان سرطانی انجام شده است.
روشها: این پژوهش یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کودکان سرطانی دختر و پسر مراجعه کننده به بیمارستان امیرکبیر و انجمن سرطان تبسم در سال 1395بودندکه که متقاضی شرکت در جلسات آموزش گروهی امید بودند. تعداد 40 نفر به صورت روش نمونه¬گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه، امیدآموزی (20 نفر) و گروه گواه بدون هیچ گونه مداخله درمانی (20 نفر ) قرار داده شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان و مقیاس امید کودکان اسنایدر بود تحلیل داده¬ها با استفاده از فرمول های آمار توصیفی و آمار استنباطی یعنی تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام شد. تحلیل داده¬ها با استفاده از نرم افزار آماری spss انجام شد.
یافتهها: نتایج آزمون¬های چندمتغیره تحلیل کواریانس، نشان داد، روش مداخلهای امید آموزی گروهی با ضریب اثربخشی 46/0 بر کیفیت زندگی و امید تاثیر معنادار دارد.
نتیجهگیری: نتایج آزمون¬های چندمتغیره تحلیل کواریانس، نشان داد، روش مداخلهای امید آموزی گروهی با ضریب اثربخشی 46/0 بر کیفیت زندگی و امید تاثیر معنادار دارد. همچنین یافته ها نشان داد، امیدآموزی گروهی بر افزایش کیفیت زندگی و امید موثر بوده و به ترتیب 53 و 84 درصد از واریانس آن را پیش¬بینی می¬کند. |
|
| واژههای کلیدی: پیشرفت تحصیلی، مدیریت زمان، دانشجوی پرستاری، دانشجوی بهداشت |
|
|
متن کامل [PDF 649 kb]
(28 دریافت)
|
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت
|
|
|
|
|
|
|
| ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|
|