[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 407-413 برگشت به فهرست نسخه ها
دانشجویان با چه معیارهایی اساتید خود را ارزشیابی می کنند؟
موسی یمین فیروز 1، طیبه اسماعیلی2
1- گروه آموزش عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران ، yaminfirooz@gmail.com
2- آموزش مدارک پزشکی، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی، بابل، ایران
چکیده:   (346 مشاهده)

زمینه و هدف: متداول‌ترین روش ارزشیابی اساتید دانشگاه، ارزشیابی استاد توسط دانشجو است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی مهم‌ترین معیارهایی است که دانشجویان بر اساس آن به ارزشیابی اساتید خود می‌پردازند.
مواد و روش‌ها:این مطالعه توصیفی تحلیلی به‌صورت مقطعی در سال تحصیلی 94-95 در بین دانشجویان تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام‌شده است. 315 دانشجو در این مطالعه مشارکت کردند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده گردید که شامل 24 پرسش در چهار حیطه ویژگی‌های فردی، مهارت‌های تدریس، قوانین آموزشی و مهارت‌های ارتباطی بوده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Spss ویرایش 20 استفاده گردید.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که از بین 24 معیار بررسی‌شده، معیارهای تسلط استاد به موضوع درس، قدرت تفهیم مطالب درسی (هردو با میانگین 0/40 ± 4/83)، مهارت برقراری ارتباط با دانشجویان (با میانگین 0/62 ± 4/54) و رعایت تناسب مطالب با سطح علمی فراگیران با میانگین 0/61 ± 4/50 مهم‌ترین معیارهای مدنظر دانشجویان در ارزشیابی اساتید بوده است و از دیدگاه آن‌ها معیارهایی چون سن، جنس، آراستگی ظاهر و شوخ‌طبعی تأثیر زیادی در ارزیابی اساتید نداشته است. همچنین آزمون آماری مشخص نمود که نوع ارزیابی دانشجویان بر اساس جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوت معناداری باهم دارد (0/05P< ).
نتیجه‌گیری:از بین چهار حیطه موردبررسی به ترتیب معیارهای مرتبط با مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های تدریس، نقش بیشتری در ارزیابی اساتید دارند. بنابراین توانمند نمودن اساتید درزمینهٔ روش‌های تدریس و ارتباط مؤثر با دانشجویان از ضروریات است.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی اعضای هیات علمی، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی بابل
متن کامل [PDF 956 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش‌هاي ارزشيابي در علوم پزشكي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaminfirooz M, Esmaeili T. What Criteria Do Students Use to EvaluateTheir Teachers?. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (5) :407-413
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1288-fa.html
یمین فیروز موسی، اسماعیلی طیبه. دانشجویان با چه معیارهایی اساتید خود را ارزشیابی می کنند؟. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (5) :407-413

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1288-fa.html

دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 790 queries by yektaweb 3531