[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه‌درسی حقوق بشر در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی
رحمت اله مرزوقی1، مهدی محمدی1، محمد علی خورسندیان2، فریده براهویی 3
1- بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- بخش حقوق خصوصی، دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3- بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، fbahoo57@gmail.com
چکیده:   (152 مشاهده)
زمینه و هدف: حقوق بشر از کرامت و آزادی هر انسانی محافظت می‌کند، بنابراین باید دولت‌ها تعلیم و تربیت خود را به منظور ارتقا بهره‌مندی از حقوق بشر هدف‌گذاری نمایند. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه‌درسی حقوق بشر در آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
روش بررسی: بر اساس طرح کیفی و روش مطالعه موردی، به منظور تعیین عناصر لازم برای تدوین برنامه درسی حقوق بشر، نظر اساتید و متخصصان گروه حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه‌های شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کرمان با استفاده از پرسشنامه باز پاسخ و نیمه ساختارمند با نمونه‌گیری هدفمند و با تکنیک اشباع نظری اخذ گردید. سپس داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم افزار N-Vivo در قالب شبکه مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر دسته‌بندی و سازماندهی شدند. برای اعتباریابی داده‌های کیفی از روش همسوسازی استفاده شد.
یافته‌ها: برنامه درسی حقوق بشر (مضمون فراگیر) دارای ابعادی مانند محتوا، منطق، اهداف، روش‌ها و محیط یادگیری به‌عنوان مضامین سازمان‌دهنده می‌باشد و هر کدام از این مضامین نیز دارای سطوح و مضامین پایه متنوعی هستند که در تدوین برنامه درسی حقوق بشر بایستی مد نظر قرار گیرند.
بحث: حقوق بشر از طریق تقاضای آگاهانه و مداوم و دانستن، درک و حمایت از حقوق همه مردم و احترام به آن‌ها محقق می‌گردد. بنابراین آموزش حقوق بشر سهم بزرگی در حفاظت مستمر و مداوم از نقض حقوق بشر را به عهده دارد و نوعی سرمایه‌گزاری مهم برای دستیابی به جامعه‌ای است که در آن تمام افراد قابل احترام و ارزشمند باشند.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، برنامه درسی حقوق بشر، آموزش حقوق بشر، آموزش عالی
     
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: طراحي برنامه درسي در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marzoghi R, Mohammadi M, Khorsandeyan M A, Barahouei F. Developing of Human Rights Curriculum in Higher Education: A Qualitative Study. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1300-fa.html
مرزوقی رحمت اله، محمدی مهدی، خورسندیان محمد علی، براهویی فریده. برنامه‌درسی حقوق بشر در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1300-fa.html

دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 796 queries by yektaweb 3509