[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 91-82 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اعتباریابی مؤلفه‌های مهارت مربی گری اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
محمد محمدی صدر1 ، علی سیادت 2، رضا هویدا1
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، s.a.siadat@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (4921 مشاهده)
مقدمه: مربی گری رویکرد نوین توسعه حرفه‌ای و آموزش می‌باشد. بخش مهمی از این رویکرد را مهارت‌های مربی گری را تشکیل می‌دهد. در علوم پزشکی به دلیل ماهیت رشته‌ها و بالینی بودن آموزش‌ها این مهارت‌ها نیاز می‌باشد. هدف این پژوهش شناسایی و اعتباریابی مؤلفه‌های مهارت مهم مربی گری در اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بود.
روش کار: پژوهش با روش ترکیبی (کمی‌و کیفی) انجام شد. در بخش کیفی 17 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با روش شبکه متخصصان انتخاب و مصاحبه شد. در بخش کمی با استفاده از ساخت پرسشنامه به جمع آوری داده‌های اقدام گردید. تعداد 157 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 96-95 بعنوان نمونه بطور تصادفی با استفاده از جدول مورگان اتخاب شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌هااز نرم افزار PLS استفاده‌شد.
یافته‌ها: با تحلیل داده‌های کیفی هشت مؤلفه مهارت مربی گری تنظیم گردید و اعتباریابی آن‌ها در بخش کمی انجام پذیرفت که آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی هشت مؤلفه بالای 70/0 بود و معیار روایی همگرا برای هشت مؤلفه بالای 50/0 بود که نشان از همبستگی سازه مهارت مربی گری با مؤلفه‌های خود است. این مؤلفه‌ها عبارتند از: پرسش‌و پاسخ، گوش دادن، ارزیابی فرد و موقعیت، بازخورد، همکاری و تعامل، انعطاف پذیری، ثبات عاطفی.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد هشت مؤلفه مهم مهارت مربی گری برای اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وجود دارد که این مؤلفه‌ها برای مؤثر بودن مربی‌گری اعضای هیات علمی مورد نیاز می‌باشند.
واژه‌های کلیدی: مربی گری، مهارت مربی گری، اعضای هیات علمی، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 982 kb]   (2108 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1396/5/11 | پذیرش: 1396/7/11 | انتشار: 1397/2/1
فهرست منابع
1. Whitten DL. Mentoring and Work Engagement for Female Accounting, Faculty Members in Higher Education. Mentor Tutor Partnersh Learn. 2017;24(5):365-82. [DOI:10.1080/13611267.2016.1275391]
2. Nicholls G. Professional development in higher education: New dimensions and directions: Routledge; 2014.
3. Ebrahimi S, Kojuri J. Assessing the impact of faculty development fellowship in Shiraz University of Medical Sciences. Arch Iran Med. 2012;15(2):79-81. [PMID]
4. Vosoogh Moghaddam A, Damari B, Alikhani S, Salarianzedeh M, Rostamigooran N, Delavari A, et al. Health in the 5th 5-years Development Plan of Iran: main challenges, general policies and strategies. Iranian J Public Health. 2013;42(1):42. [PMID] [PMCID]
5. Lankarani KB, Alavian SM, Peymani P. Health in the Islamic Republic of Iran, challenges and progresses. Med J Islam Repub Iran. 2013;27(1):42-9. [PMID] [PMCID]
6. Kiguli-Malwadde E, Kijjambu S, Kiguli S, Galukande M, Mwanika A, Luboga S, et al. Problem Based Learning, curriculum development and change process at Faculty of Medicine, Makerere University, Uganda. Afr Health Sci. 2006;6(2):127-30. [PMID] [PMCID]
7. Chan EA. Reflecting on the essence of our problem-based learning discussions: the importance of faculty development and our continuous quest for applications of problem-based learning. Kaohsiung J Med Sci. 2009;25(5):276-81. [DOI:10.1016/S1607-551X(09)70074-9]
8. Butlin H, Salter KL, Williams A, Garcia C. PracticeCALM: Coaching Anxiety Lessening Methods for Radiation Therapists: A Pilot Study of a Skills-Based Training Program in Radiation Oncology. J Med Imaging Radiat Sci. 2016;47(2):147-54.e2. [DOI:10.1016/j.jmir.2015.12.002]
9. Côté J, Gilbert W. An Integrative Definition of Coaching Effectiveness and Expertise. Int J Sports Sci Coach. 2009;4(3):307-23. [DOI:10.1260/174795409789623892]
10. Gallucci C, Van Lare MD, Yoon IH, Boatright B. Instructional Coaching. Am Educ Res J. 2010;47(4):919-63. [DOI:10.3102/0002831210371497]
11. Woulfin S. Charting the Research on the Policies and Politics of Coaching. Educ Policy Anal Arch. 2014;22:50-7. [DOI:10.14507/epaa.v22n50.2014]
12. Hargreaves A, Dawe R. Paths of professional development: Contrived collegiality, collaborative culture, and the case of peer coaching. Teachi Teach Educ. 1990;6(3):227-41. [DOI:10.1016/0742-051X(90)90015-W]
13. Erickson JI, Duffy ME, Gibbons MP, Fitzmaurice J, Ditomassi M, Jones D. Development and psychometric evaluation of the Professional Practice Environment (PPE) scale. J Nurs Scholarsh. 2004;36(3):279-85. [DOI:10.1111/j.1547-5069.2004.04050.x] [PMID]
14. Salter T. Equality of mentoring and coaching opportunity: making both available to pre-service teachers. Int J Mentor Coach Educ. 2015;4(1):69-82. [DOI:10.1108/IJMCE-08-2014-0031]
15. Clutterbuck D, Megginson D. Making coaching work: Creating a coaching culture: CIPD Publishing; 2005.
16. Balmer D, Serwint JR, Ruzek SB, Ludwig S, Giardino AP. Learning behind the scenes: perceptions and observations of role modeling in pediatric residents' continuity experience. Ambul Pediatr. 2007;7(2):176-81. [DOI:10.1016/j.ambp.2006.11.005] [PMID]
17. Locken T, Norberg H. Reduced anxiety improves learning ability of nursing students through utilization of mentoring triads. J Nurs Educ. 2005;48(1):17-23.
18. Steinert Y, Cruess RL, Cruess SR, Boudreau JD, Fuks A. Faculty development as an instrument of change: a case study on teaching professionalism. Acad Med. 2007;82(11):1057-64. [DOI:10.1097/01.ACM.0000285346.87708.67] [PMID]
19. Magen E, DeLisser HM. Best practices in relational skills training for medical trainees and providers: an essential element of addressing adverse childhood experiences and promoting resilience. Acad Pediatr. 2017;17(7):S102-S7. [DOI:10.1016/j.acap.2017.03.006] [PMID]
20. Abay ES, Turan S, Odabasi O, Elcin M. Who Is the Preferred Tutor in Clinical Skills Training: Physicians, Nurses, or Peers? Teach Learn Med. 2017;29(3):247-54. [DOI:10.1080/10401334.2016.1274262] [PMID]
21. Cross WM, Moore AG, Sampson T, Kitch C, Ockerby C. Implementing clinical supervision for ICU Outreach Nurses: a case study of their journey. Aust Crit Care. 2012;25(4):263-70. [DOI:10.1016/j.aucc.2012.01.004] [PMID]
22. Wilson J, Gislason M. Coaching skills for nonprofit managers and leaders: developing people to achieve your mission: John Wiley & Sons; 2009.
23. Fullan M, Knight J. Coaches as system leaders. Educ Leadersh. 2011;69(2):50-3.
24. Heeneman S, de Grave W. Tensions in mentoring medical students toward self-directed and reflective learning in a longitudinal portfolio-based mentoring system - An activity theory analysis. Med Teach. 2017;39(4):368-76. [DOI:10.1080/0142159X.2017.1286308] [PMID]
25. Truijen KJP, van Woerkom M. The pitfalls of collegial coaching. J Workplace Learn. 2008;20(5):316-26. [DOI:10.1108/13665620810882923]
26. Pololi LH, Frankel RM. Humanising medical education through faculty development: linking self-awareness and teaching skills. Med Educ. 2005;39(2):154-62. [DOI:10.1111/j.1365-2929.2004.02065.x] [PMID]
27. Marsh JA, Sloan McCombs J, Martorell F. How Instructional Coaches Support Data-Driven Decision Making. Educ Policy. 2009;24(6):872-907. [DOI:10.1177/0895904809341467]
28. Henochowicz S, Hetherington D. Leadership coaching in health care. Leadersh Organ Dev J. 2006;27(3):183-9. [DOI:10.1108/01437730610657703]
29. Neily J, Mills PD, Lee P, Carney B, West P, Percarpio K, et al. Medical team training and coaching in the Veterans Health Administration; assessment and impact on the first 32 facilities in the programme. Qual Saf Health Care. 2010;19(4):360-4. [DOI:10.1136/qshc.2008.031005] [PMID]
30. Johnson RB, Onwuegbuzie AJ. Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educ Res. 2016;33(7):14-26. [DOI:10.3102/0013189X033007014]
31. Hanson WE, Creswell JW, Clark VLP, Petska KS, Creswell JD. Mixed methods research designs in counseling psychology. J Counsel Psychol. 2005;52(2):224-35. [DOI:10.1037/0022-0167.52.2.224]
32. Creswell JW, Klassen AC, Clark VLP, Smith KC. Best practices for mixed methods research in the health sciences. Maryland: National Institutes of Health; 2011. [DOI:10.1037/e566732013-001]
33. Palinkas LA, Horwitz SM, Green CA, Wisdom JP, Duan N, Hoagwood K. Purposeful Sampling for Qualitative Data Collection and Analysis in Mixed Method Implementation Research. Adm Policy Ment Health. 2015;42(5):533-44. [DOI:10.1007/s10488-013-0528-y] [PMID] [PMCID]
34. Teddlie C, Tashakkori A. A general typology of research designs featuring mixed methods. Res Sch. 2006;13(1):12-28.
35. Bernard HR. Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches: Rowman & Littlefield; 2017.
36. Holland PW, King BF, Thayer DT. The standard error of equating for the kernel method of equating score distributions. ETS, 1989 2330-8516 Contract No.: 1.
37. Bland JM, Altman DG. Statistics notes: Cronbach's alpha. BMJ. 1997;314(7080):572-. [DOI:10.1136/bmj.314.7080.572]
38. Barclay G, Tavares C. International comparisons of criminal justice statistics 2000. London: Home Office; 2002.
39. Fornell C, Larcker DF. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. J Market Res. 1981:39-50. [DOI:10.2307/3151312]
40. Friesen S. Galileo Educational Network: Creating, Researching, and Supporting 21st Century Learning. Educ Can. 2009;49(5):7-9.
41. Passmore J. A grounded theory study of the coachee experience: The implications for training and practice in coaching psychology. Int Coach Psychol Rev. 2010;5(1):48-62.
42. Collins L, Carson HJ, Collins D. Metacognition and Professional Judgment and Decision Making in Coaching: Importance, Application and Evaluation. Int Sport Coach J. 2016;3(3):355-61. [DOI:10.1123/iscj.2016-0037]
43. Crawford A, Zucker T, Van Horne B, Landry S. Integrating Professional Development Content and Formative Assessment with the Coaching Process: The Texas School Ready Model. Theory Pract. 2016;56(1):56-65. [DOI:10.1080/00405841.2016.1241945]
44. Buchanan DA, Huczynski AA. Organizational behaviour: Financial Times Prentice Hall; 2010.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadisadr M, Siadat S A, Hoveida R. Identifying and Validating the Components of the Coaching Skill among Faculty Members of Medical Sciences University of Isfahan. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (1) :82-91
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1301-fa.html

محمدی صدر محمد، سیادت علی، هویدا رضا. شناسایی و اعتباریابی مؤلفه‌های مهارت مربی گری اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (1) :82-91

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1301-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645