1- گروه علوم تربیتی ، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان ، سمنان، ایران ، M.Rostami.Phd@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی ، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان ، سمنان، ایران
چکیده: (4953 مشاهده)
زمینه و اهداف:کارایی یادگیری مبتنی بر تلاش ذهنی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان است و در سیستم تحصیلی سنتی برنامههای درسی بدون توجه به اثرات بار شناختی طرحریزی میشوند، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی بار شناختی برکارایی یادگیری مفاهیم جبر در دانشآموزان دختر پایه هفتم شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1394 انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مدارس دولتی پایه هفتم منطقه 6 شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل دادند 56 نفربا روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از دو مدرسه انتخاب شدند. برنامه آموزشی مبتنی براثرات بار شناختی به مدت 4 هفته و درمجموع 8 جلسه اجرا شد. میزان اثربخشی برنامه آموزشی با آزمون مفاهیم جبر، مقیاس درجهبندی ذهنی بار شناختی و اندازههای کارایی پاس و مرینبوئر ارزیابی شد. دادههای پژوهشبا مدل تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس و آزمون tمستقل با استفاده از نرمافزار Spss-20 تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که گروه آزمایشی، پیشرفت تحصیلی بالاتر (0/001>P و 18/71=F) و بار شناختی پایینتر (0/001>P و 15/70=(Fاز دانشآموزان گروه کنترل داشتند. همچنین یافتهها نشان داد کارایی یادگیری گروهازمایشی بالاتراز گروه کنترل میباشد (0/07<P و 4/031 =t). نتیجهگیری: از آنجایی که ترکیب بار شناختی ادراکشده و پیشرفت تحصیلی تعیینکننده میزان کارایی یادگیری بود، میتوان با طراحی برنامه آموزشی مبتنی براثرات بار شناختی، نتایج یادگیری را افزایش و بار شناختی ادراکی را در دانشآموزان به حداقل رساند.
Rostami M, Talepasand S, Mohammadyfar M. Effectiveness of Educational Program Based Cognitive Load in Learning Efficiency of Algebra Concepts Among 7th Grade Girl Students in Tehran
. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (4) :322-333 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1307-fa.html
رستمی مریم، طالع پسند سیاوش، محمدی فر محمد علی. اثر بخشی برنامه آموزشی بار شناختی بر کارایی یادگیری مفاهیم جبر در دانشآموزان دختر پایه هفتم شهرتهران
. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (4) :322-333