[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 162-156 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه تصویر ذهنی سازمانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
محمد دهقانی1 ، روح الله خارا2 ، نرجس میر ابوطالبی3 ، محمد حسین حیوی حقیقی 4
1- گروه مدیریت اطلاعات سلامت، قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- گروه مدیریت اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- گروه فناوری اطلاعات سلامت، مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
4- گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران ، hayavi2005@gmail.com
چکیده:   (4770 مشاهده)
مقدمه: مجموعه ادراکات افراد نسبت به محیط کار، سازمان و شغل تصویر ذهنی سازمانی نامیده می‌شود. در این مطالعه رابطه میزان تصویر ذهنی سازمانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است.
روش کار: جامعه مورد مطالعه در این پژوهش دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بود. نمونه گیری بر اساس روش تمام شماری (73 نفر) انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، یک پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظر اساتید و صاحب نظران مورد بررسی قرار گرفت و پایاییان با استفاده از آزمون آلفا کرونباخ 76/0 به دست آمد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 با بکار گیری آزمونهای پیرسون، ANOVA و آزمون تعقیبی LSD مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نرخ بازگشت پرسشنامه 78% (64 نفر بود). میانگین سنی افراد تحت مطالعه 68/20 و میانگین معدل دانشجویان 99/15 بود. بعد شغلی بیشترین امتیاز (47/2) و بعد سازمانی کم‌ترین (08/2) امتیاز را کسب کردند. تصویر ذهنی سازمانی با پیشرفت تحصیلی رابطه مستقیم و معنا داری داشت (002/0 > P).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه مشخص کرد که تصویر ذهنی سازمانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه مستقیم و معنا داری دارد. لذا مسئولین و مدیران دانشگاهی باید راهکارهای را جهت ارتقا تصویر ذهنی دانشجویان در نظر گرفته و اقدامات مرتبط را انجام دهند.
واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، انگیزه تحصیلی، مدیریت آموزشی، فناوری اطلاعات سلامت
متن کامل [PDF 816 kb]   (1697 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/6/16 | پذیرش: 1397/3/20 | انتشار: 1397/5/12
فهرست منابع
1. Keshavarz A. Cancel Causes of Nursing Students at Tehran University of Medical Sciences. Tehran: Shahid Beheshti University of Medical Sciences; 1998.
2. Sharifi Neyestanak N, Ghodoosi Boroojeni M, Seyedfatemi N, Heydari M, Hoseini A. [Self Esteem and its Associated Factors in Patients with Multiple Sclerosis]. Iran J Nurs. 2012;25(78):14-22.
3. Hashemipour M. Dental Students' Motivation for Entering Dentistry in Kerman School of Dentistry. Iran J Med Educ. 2006;6(1):109-15.
4. Geranmayeh M, Khakbazan Z, Darvish A, Haghani H. [Determining Learning Style and its Relationship with Educational Achievement in Nursing and Midwifery Students]. J Nurs Res. 2012;8(12):577-88.
5. Gangi H. [Principles of General Psychology]. Tehran, Iran: Ravan; 2004.
6. Arfaie K, Amirali-Akbary S, Alavi-Majd H. Assessing Midwifery Students Interest in Their Career at Medical Sciences Universities in Tehran. Knowledge Health. 2008;3(1):28-32.
7. Ahanchian M, Mohamadzade Ghasr A, Garavand H, Hosseini A. [Prevalent Learning Styles among Nursing and Midwifery Students and its Association with Functionality of Thinking styles and Academic Achievement; a Study in Mashhad School of Nursing and Midwifery]. Iran J Med Educ. 2012;12(8):577-88.
8. Coakley AL. The search for strategies to reduce nurse wastage. Prof Nurse. 1999;14(11):761-4. [PMID]
9. Ghadam Gahi S. Views of Physicians Practicing Nurses and Supervisors on Duty of Clinical Nursing at the Hospital. Mashhad, Iran: Mashhad University of Medical Sciences; 1990.
10. Sanaienasab H, Saffari M. Influential Factors on Academic Achievement of University Students. Educ Strategies Med Sci. 2013;4(5):243-9.
11. Yousefi A, Ghassemi G, Firouznia S. [The Relationship between Academic Motivation and Academic Achievement in Medical Students of Isfahan University of Medical Sciences]. Iran J Med Educ. 2009;9(1):79-84.
12. Maville J, Huerta CG. Stress and social support among Hispanic student nurses: implications for academic achievement. J Cult Divers. 1997;4(1):18-25. [PMID]
13. Meece JL, Anderman EM, Anderman LH. Classroom Goal Structure, Student Motivation, and Academic Achievement. Annu Rev Psychol. 2006;57:487-503. [DOI:10.1146/annurev.psych.56.091103.070258] [PMID]
14. Joolaee S, Mehrdad N, Bohrani N. [a Survey on Nursing Student's Opinions toward Nursing and Reasons for Giving it Up]. J Nurs Res. 2008;1(1):21-8.
15. Soares AP, Guisande AM, Almeida LS, Paramo FM. Academic Achievement in First-Year Portuguese College Students: the Role of Academic Preparation and Learning Strategies. Int J Psychol. 2009;44(3):204-12. [DOI:10.1080/00207590701700545] [PMID]
16. Bahammam AS, Alaseem AM, Alzakri AA, Almeneessier AS, Sharif MM. the Relationship between Sleep and Wake Habits and Academic Performance in Medical Students: a Cross-Sectional Study. BMC Med Educ. 2012;12(6). [DOI:10.1186/1472-6920-12-61]
17. Torabi R. the Relationship between Diffraction and Creativity with Academic Performance of Students in Grade Allameh Tabatabai University [Master's thesis]. Tehran, Iran: Allameh Tabatabai University; 2008.
18. Gheibi S, Mahmudlu R, Musavivaezi J, Yekta Z, Purali R, Kofeili M. [Drop Rates of Medical Students of Urmia University.]. Strides Dev Med Educ. 2010;7(2):141-6.
19. Tamannaee M, Niazi M, Amini M. a Comparative Study of Factors Affecting the Academic Failure of Students Conditionally and Excellent. Daneshvar Med J. 2007;24:39-52.
20. Khazaei T, Sharif-Zadeh G, Akbarnya M, Piri M, Ghanbarzadeh N. Relationship between Depression, Self-Esteem, and Academic Achievement of Students in Birjand. Mod Care J. 2013;10(2):141-8.
21. Sharifi M, Taheri Nassaj H. Medical Students' Attitude towards Studying Medicine. Iranian J Med Educ. 2001;1(4):36-43.
22. Mehrabian F, Dadash Khah Z, Karimi Z. Attitude of Environmental Health Students toward their Discipline and Future Career in Guilan University of Medical Sciences. Res Med Educ. 2012;4(16):43-8. [DOI:10.18869/acadpub.rme.4.1.43]
23. Samadi M, Taghizadeh J, Esfahani ZK, Mohammadi M. Evaluating Environmental Health Students' Attitudes toward their Discipline and Future Career in Hamedan University of Medical Sciences in 2008. Iran J Med Educ. 2010;9(4):331-6.
24. Rejali M, Mostajeran M, Lotfi M. Health Student Attitude towards their Field of Study and Future Career in Health Faculty of Isfahan University of Medical Sciences. Health Syst Res. 2008;6(1):106-14.
25. Watt CD, Greeley SA, Shea JA, Ahn J. Educational Views and Attitudes, and Career Goals of Md-Phd Students at the University of Pennsylvania School of Medicine. Acad Med. 2005;80(2):193-8. [DOI:10.1097/00001888-200502000-00019] [PMID]
26. Dalir Z, Shojaeian Z, Khodabandehlu Z. [Survey on the Motivation of Nursing and Midwifery Students toward Their Field of Study Selection- Nursing and Midwifery School]. Iran J Nurs Res. 2011;6(20):44-51.
27. Gharehaghaji N, Mirahadi M. Evaluating Motivation and Interest in Choosing Career or Higher Education Study among Radiology Students in Tabriz University of Medical Sciences. Educ Dev Jundishapur. 2014;5(2):148-55.
28. Hosseinifahraji H, Nasiripour AA, Raeissi P. Environmental Factors Affecting Organizational Entrepreneurship Development in Iranian Public Hospitals. J Health Syst. 2011;3(1, 2):7-23.
29. Joolaee S, Shali M, Hooshmand A, Rahimi S, Haghani H. The relationship between medication errors and nurses' work environment. Iran J Med Surg Nurs 2015;4(4):30-9.
30. Ali Hoseini M, Asadi Nejad H, Dalvandi A. Organization, Workplace, Nursing, Job Satisfaction. Iran J Med Surg Nurs 2016;5(1):57-63.
31. Shahbazzadegan B, Sadeghi Movahed F, Yousefi K, Samadzadeh M, Molavi P. The study of individual and environmental factors affecting achievement of ardabil medical students. J Health Care. 2013;15(3):38-47.
32. Ghadampour E, Garavand H, Sabzian S. The relationship between perception of educational-research environment and research self-efficacy and academic achievement of students of mashhad university of medical sciences. Iran J Med Educ. 2014;14(11):926-36.
33. Changizi Ashtiyani S, Shamsi M. Assessment of Influncing Factors on Educational Decline and Presenting Suitable Solutions from the Students Viewpoints of Arak University of Medical Sciences. Res Med Educ Guilan Univ Med Sci. 2010;2(12):24-34.
34. Gafarian Shirazi H, Hasanzadeh N, Nourian K, Rezanejad M, Rezanejad TA. Study of the Relationship between Emotional Intelligence, Academic Achievement and Depression among Students of Yasuj University of Medical Sciences. Armaghan-e-Danesh. 2012;19(2):188-94.
35. Abaszade A, Borhani F, Mohsenpor M. Assessment of Career Choice Trend among Entrance 2007 to 2009 Kerman University of Medical Science Nursing Students by Jobpersonality Holland's Theory. J Qual Res Health Sci. 2010;10(2):34-41.
36. Hashemipour M, Navabi N. Investigation of Factors Affecting Study in Various Fields of Specialization in Dental Students of South-East. Iran J Med Educ. 2011;11(8):979-82.
37. Marzooghi R, Heidari M, Keshavarzi F, Heidari E. Investigating the Role of Organizational Silence in Explaining the Relationship between Student Trust and Educational Satisfaction with their Managers. J Med Educ Dev 2015;8(18):102-14.
38. Pourreza A, Rahimi Foroushani A, Movahed Kor E, Khabiri R. A survey of factors related to tehran, shahid beheshti and iran universities students' educational and career tendencies hospital. J Hosp. 2013;12(3):29-38.
39. Sharifian F, Nasr A, Abedi L. Indicators of Academic Performance and Evaluation of its Implementation by Faculty Members. New Thought Educ. 2010;1(1):9-33.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani M, Khara R, Mirabotalebi N, hayavi Haghighi M H. The Relationship between Organizational Self-imaging and Student Academic Success. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (2) :156-162
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1329-fa.html

دهقانی محمد، خارا روح الله، میر ابوطالبی نرجس، حیوی حقیقی محمد حسین. رابطه تصویر ذهنی سازمانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (2) :156-162

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1329-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645