1- دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران ، r.jamshidi@du.ac.ir 2- دفتر مطالعات راهبردی و نوآوری، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده: (5132 مشاهده)
در سالهای اخیر آموزش عالی کشور در ابعاد کمی و کیفی رشد نموده است اما نکته قابل تأمل آن جاست که با وجود آنکه ظرفیتسازی مناسبی در دانشگاهها از بعد کمی صورت گرفته، اغلب دانشگاههای کشور به سبک سنتی توسعه یافتهاند و با شرایط زمان خود همگام نشدهاند. به همین دلیل نتوانستهاند از حداکثر ظرفیتهای فناورانه بهره برده و نیازهای جامعه را پاسخ دهند. هم اکنون به دلیل تغییرات وسیع در فناوریهای نوین این معضل غامضتر شده است و برای بازنگری و اصلاح این روند لازم است تا دورنمای روشنی از دانشگاههای موفق در آینده تعریف گردد تا بتوان بر مبنای آن مسیر توسعه دانشگاههای کشور را طرحریزی نمود. به همبن منظور سعی گردیده است تا سناریوهای محتمل برای دانشگاهها در دهههای آینده ارائه شود. دانشگاههای کشور میتوانند با توجه به این سناریوها، خط مشی خود را طراحی و برنامههای خود را جهت حرکت در راستای هر یک از سناریوها، سامان دهند.
3. Ferrari G. Plato: The Republic. Cambridge: Cambridge University Press; 2000.
4. Slaughter S. Academic Capitalism: Politics, Policies, and the Entrepreneurial University. Baltimore: Johns Hopkins University Press; 1997.
5. Ylijoki O-H. Entangled in Academic Capitalism a case-study on Ideals and practices of university research. Hi Educ. 2003;45(3):307-35. [DOI:10.1023/A:1022667923715]
Jamshidi R, Yadboroughi M, Rezaiee S J. Future Changes in Higher Education and the Vision of Future Universities. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (2) :25-25 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1340-fa.html
جمشیدی رسول، یادبروقی محسن، رضائی جواد. تغییرات آتی آموزش عالی و دور نمای دانشگاههای آینده. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (2) :25-25