[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 61-70 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه خودنظم دهی در نیمرخ‌های مختلف انگیزشی دانشجویان علوم پزشکی: تحلیل فرد – محور
محمد ستایشی اظهری1، افشین چراغ نورانی2، حسن میرزاحسینی3
1- گروه روانشناسی، واحدقم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران ، setayeshi_m@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- گروه روانشناسی، واحدقم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
چکیده:   (148 مشاهده)
مقدمه: در جریان یادگیری، متغیرهای زیادی مثل انگیزش، عزت‌نفس و سبک ­های یادگیری می­ توانند بر یادگیری تاثیر بگذارند. در این میان، شواهد پژوهشی نشان داده که انگیزش یکی از عوامل مهم در بهبود عملکرد دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخ انگیزش دانشجویان با استفاده از رویکرد فرد-محور و مقایسه خودنظم ­دهی با توجه به این نیمر­خ­ ها انجام گرفته است.
روش:این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع علی-مقایسه‌ای است. نمونه آماری پژوهش حاضر دانشجویان علوم پزشکی ارومیه بودند که به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS از روش تحلیل خوشه‌ای، تحلیل واریانس یک راهه بهره‌گرفته شد.
یافته ها: براساس نتایج حاصل از تحلیل خوشه‌ای، سه خوشه انگیزشی برای دانشجویان به دست آمد: 38/2 در خوشه کمیت پایین، 38/7 درصد در خوشه کمیت متوسط، 25 درصد در خوشه کمیت بالا قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که خوشه کمیت پایین نسبت به خوشه­ های کمیت متوسط و بالا خودنظم­ دهی سطح پایین تری دارند (p<0/01).
نتیجه گیری: یافته­ های به دست آمده می­ تواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامه ­های مداخله ­ای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانشجویان به ویژه دانشجویان سال آخر، در طول سال­ های تحصیلی اقدامات موثری را انجام دهند.
واژه‌های کلیدی: انگیزش تحصیلی، خودنظم دهی، نیمرخ انگیزشی، تحلیل خوشه ای
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

setayeshiazhari M, Cheraghnoorani A, Mirzahoeini H. Comparing self-regulation in different motivational profiles in university students: a person centered analysis. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (3) :61-70
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1343-fa.html

ستایشی اظهری محمد، چراغ نورانی افشین، میرزاحسینی حسن. مقایسه خودنظم دهی در نیمرخ‌های مختلف انگیزشی دانشجویان علوم پزشکی: تحلیل فرد – محور. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (3) :61-70

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1343-fa.html



دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961