[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 18-27 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با اشتیاق و درگیری تحصیلی
مریم رجبیان ده زیره1، خدیجه علی آبادی2، صلاح اسمعیلی گوجار 3، لیلا خدری لیلوس
1- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران
2- گروه تکنولوژی آموزشی، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران
3- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران ، Salahesmaeili71@yahoo.com
چکیده:   (323 مشاهده)
مقدمه: استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی به‌عنوان یکی از ابزارهای نوین فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در سال‌های اخیر با استقبال چشمگیری مواجه شده است. شبکه‌های اجتماعی مجازی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و ... کاربرد دارد. در آموزش، دانشجویان به طور فزاینده‌ای از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد و حفظ روابط اجتماعی و حمایت از شیوه‌های یادگیری غیر رسمی و فعالیت‌های یادگیری استفاده می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با اشتیاق و درگیری تحصیلی در دانشجویان انجام شده است.
روش‌کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران می‌باشد که در سال 96-95 مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی هدفمند 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامه‌های اشتیاق و درگیری تحصیلی استفاده شد.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش رگرسیون چند متغییری و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت. نتایج نشان داد بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با اشتیاق تحصیلی و درگیری تحصیلی رابطه وجود دارد (01/0 .(P ˂ بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و مؤلفه‌های درگیری تحصیلی (درگیری شناختی، رفتاری و انگیزشی) رابطه مثبت و معنی‌داری (01/0 (P ˂ وجود دارد. همچنین بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و مؤلفه‌های اشتیاق تحصیلی (اشتیاق شناختی، عاطفی و رفتاری) رابطه مثبت و معنی‌داری (01/0 (P ˂ وجود دارد.
نتیجه گیری: استفاده از تکنولوژی به‌ویژه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی موجب درگیری تحصیلی یادگیرنده، افزایش انگیزه، اشتیاق و مهارت یادگیری دانشجویان، قابلیت گسترش سریع محتوای درسی و دسترسی آسان برای همه افراد، ارائه مواد درسی شخصی شده/ انفرادی می‌شود و می‌توان از شبکه‌های اجتماعی مجازی در آموزش و یادگیری دانشجویان در جهت بهره‌گیری از مزایای آن استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: شبکه های اجتماعی مجازی، اشتیاق تحصیلی، درگیری تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 916 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabiyan Dehzireh M, Aliabadi K, Esmaeili Gujar S, Khedri Lilus L. A Survey the Relationship between the Use of Virtual Social Networks with the Enthusiasm and Academic Engagement. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (3) :18-27
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1375-fa.html

رجبیان ده زیره مریم، علی آبادی خدیجه، اسمعیلی گوجار صلاح، خدری لیلوس لیلا. بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با اشتیاق و درگیری تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (3) :18-27

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1375-fa.html



دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764