[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 57-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین اصول یادگیری مبتنی بر عصب - تربیت با استفاده از مطالعه اکتشافی و تبیین دلالت‌های آموزشی آن
ژیلا کاردان حلوایی1، اسکندر فتحی آذر2، یوسف ادیب2، لیلا مهدیزاده فانید3
1- دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، zh.kardan@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- گروه زیست‌شناسی (علوم اعصاب شناختی)، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (3796 مشاهده)
مقدمه: هدف از این مطالعه کمک به رشد استانداردها در رشته عصب-تربیت از نقطه نظر اساتید برجسته در حوزه علوم اعصاب، روانشناسی و علوم تربیتی و اسناد و مدارک موجود در این زمینه است.
روش کار: در این پژوهش از روش کیفی از نوع نظریه زمینه‌ای استفاده شده است. روش‌های گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه، اسناد و متون و پرسشنامه می‌باشد. شرکت‌کنندگان در مرحله اول پژوهش تعداد 13 نفر از افراد صاحب نظر در زمینه علوم اعصاب، روانشناسی و علوم تربیتی بودند. برای جمع آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌سازمان‌یافته استفاده شد. همچنین آخرین یافته‌های متخصصان در حوزه عصب-تربیت نیز به عنوان اطلاعات مکمل در قسمت بعدی پژوهش استفاده گردید. برای تحلیل مصاحبه‌های افراد صاحبنظر از روش Strauss and Corbin استفاده شد.
یافته‌ها: نتیجه کدگذاری سه مرحله‌ای داده‌های گردآوری شده، استخراج سه مقوله اصلی، یازده مقوله فرعی و سی و یک ویژگی یا مفهوم بود. نهایتاً شاخص سی وی آر لاشه چهارده اصل اساسی یادگیری را تأیید نمود.
نتیجه‌گیری: در مجموع یافته‌های تحلیل نشان می‌دهند که مطالعه و درک ساختار و عملکرد مغز در تفکر و عمل برنامه درسی گام بسیار مهمی در بهبود فرایند آموزش و یادگیری دانش‌آموزان است. علوم اعصاب اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد سیستم یادگیری مغز فراهم می‌کند که به ما اجازه می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد برنامه‌های درسی بگیریم.
واژه‌های کلیدی: عصب-تربیت، اصول یادگیری، نظریه زمینه ای
متن کامل [PDF 1166 kb]   (1943 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1396/8/20 | پذیرش: 1397/8/5 | انتشار: 1397/11/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Determining the Learning Principles of Neuro-education Using Exploratory Study and Explaining its Educational Implications. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :47-57
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1385-fa.html

کاردان حلوایی ژیلا، فتحی آذر اسکندر، ادیب یوسف، مهدیزاده فانید لیلا. تعیین اصول یادگیری مبتنی بر عصب - تربیت با استفاده از مطالعه اکتشافی و تبیین دلالت‌های آموزشی آن. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :47-57

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1385-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645