1- دانشگاه جندی شاپور اهواز ، aekrami@yahoo.com 2- دانشگاه جندی شاپور اهواز
چکیده: (3939 مشاهده)
چکیده
اهداف: علوم آزمایشگاهی یکی از رشته های مهم علوم پایه پیراپزشکی است که از نقش مهمی در تشخیص، درمان و پیگیری بیماریها برخوردار است. بدیهی است واحدهای درسی ارائه شده، نظم و ترتیب واحدها و نیز چگونگی تدریس از عوامل تاثیرگذار در توان علمی دانش آموختگان می باشد. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطابق واحدهای آموزشی ارائه شده این رشته در دانشگاههای مختلف کشور با همدیگر و مقایسه آن با الگوی ارائه شده از طرف وزارت متبوع میباشد.
روشها: این پژوهش با روش تطبیقی و با استفاده از مقایسه برنامههای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که در آنها لیسانس رشته علوم آزمایشگاهی در حال ارائه میباشد با هم و با الگوی ارائه شده در آییننامه وزارت متبوع، انجام شده است. اطلاعات آموزشی از پورتال هفده دانشگاه با شرایط مذکور و در مدت شش ماه از فروردین تا شهریور ماه سال 1395 گردآوری شده است.
یافته ها:بررسی مقایسه واحدهای ارائه شده توسط دانشگاههای مورد مطالعه از نظر تعداد واحدهای ارائه شده در هر نیمسال تفاوت قابل ملاحظهای را نشان نمیداد و با الگوی ارائه شده در آئیننامه مطابقت داشت. در مقابل، اختلاف مجموع واحدهای گذرانده شده در طول دوره، پراکندگی واحدهای تخصصی در طول دوره، اختلاف فراوان در چگونگی و زمان ارائه واحد کارآموزی و نیز در تعداد اعضای هیئت علمی از موارد قابل توجه این تحقیق به شمار می رفت.
بحث: با توجه به اهمیت رشته علوم آزمایشگاهی، لزوم بازنگری در چیدمان واحدها و همسان سازی ارائه واحدها در دانشگاههای کشور الزامی است که این موضوع بویژه در واحد کارآموزی از اولویت بیشتری برخوردار است.
ekrami A, savari M. Assessment of laboratory sciences bachelor degree curriculum in Iranian universities. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (3) :118-123 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1431-fa.html
اکرامی علیرضا، سواری محمد. ارزیابی برنامه آموزشی رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (3) :118-123