1- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران ، nikpay.i@lu.ac.ir
چکیده: (5266 مشاهده)
مقدمه: تعیین رابطه ساختار هدفی تبحری و بیصداقتی تحصیلی با توجه به نقش واسطهگری جهتگیری هدف یادگیری بود. روش کار: 385 دانشجوی کارشناسی (شامل 131 پسر و 254 دختر) دانشگاه لرستان به روش نمونهبرداری طبقهای نسبی انتخاب و مقیاس ساختار هدفی کلاس (میگلی وهمکاران،2000)، مقیاس بیصداقتی تحصیلی (خامسان و امیری،1389)، و مقیاس جهتگیری هدف پیشرفت (بوفارد وهمکارن، 1998) را تکمیل کردند روش این پژوهش توصیفی و ازنوع همبستگی بود که در آن رابطه بین متغیرها در قالب تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که ساختار هدفی تبحری پیشبینیکننده منفی بیصداقتی تحصیلی و پیشبینی کننده مثبت جهتگیری هدف یادگیری است. همچنین نتایج تحلیل مسیر، نشانگر نقش واسطهای جهتگیری هدف یادگیری در بین ساختار هدفی تبحری و بیصداقتی تحصیلی بود. نتیجه گیری: با توجه به اینکه ساختار هدفی تبحری و جهتگیری هدف یادگیری با بیصداقتی تحصیلی ارتباط معکوسی دارد، میتوان نتیجه گرفت که حاکم شدن ساختار هدفی تبحری در کلاس و انتخاب جهتگیری هدف یادگیری باعث کاهش بیصداقتی تحصیلی در بین دانشجویان میشود.
Moradi S, Nikpay I, Farahbakhsh S. Mastery Goal Structure and Academic Dishonesty; the Mediatory Role of Learning Goal Orientation. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (3) :73-80 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1445-fa.html
مرادی سمیه، نیک پی ایرج، فرحبخش سعید. ساختار هدفی تبحری و بیصداقتی تحصیلی: نقش میانجی جهتگیری هدف یادگیری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (3) :73-80