[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نظام آموزشی و جدیدترین برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتوکانادا: یک مطالعه تطبیقی
علی تاج آبادی1، میرحسین آقایی2، مصطفی روشن زاده 3
1- دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
2- دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشگاه تربیت مدرس ، mroshanzadeh62@gmail.com
چکیده:   (151 مشاهده)
اهداف: آموزش پرستاری در دهه­های اخیر با سرعت زیادی درحال گسترش بوده است. در کنار گسترش کمی آموزش، نادیده انگاشتن کیفیت مطالب و کارایی دانش­آموختگان، نگرانی عمده محسوب می­شود. باتوجه به اینکه مطالعات اندکی درخصوص مقایسه ساختار آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با سایر کشورها انجام شده، این مطالعه با هدف شناسایی و مقایسه برنامه آموزش کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتو کانادا انجام شد.
روش­ها: این مطالعه توصیفی – تطبیقی، سال 1396 انجام گردید. ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﻣﻘﺎیﺴﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺗﺸﮑﯿﻞدﻫﻨﺪه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ کارشناسی پرستاری ایران و کانادا، با جستجوی اینترنتی، اطلاعات لازم جمع­آوری و با استفاده از الگوی چهار مرحله­ای بردی تطبیق برنامه­ها انجام شد.
یافته­ها: دوره کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتو به­صورت تمام­وقت، حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است. از نظر ساختار تفاوت­های فراوانی دارند، اما به­طور کل شباهت­هایی در زمینه اهداف، نقش­ها و توانمندی­ها وجود دارد. در دانشکده تورنتو برخی از دروس بصورت آنلاین ارائه می­گردد ضمن اینکه ارزشیابی دروس عملی به­روش قبول/رد می­باشد. تقویت تفکر انتقادی نیز در تورنتو تأکید می­شود.
بحث: نقطه عطف برنامه تورنتو ، مدت زمان دو ساله(سه ترم) می­باشد. البته با گذراندن دوره­هایی(علوم انسانی) دانشجو به درک  مناسبی از ماهیت انسان و نوعدوستی رسیده، با علاقه و انگیزه به تحصیل می­پردازد. در ایران با توجه به نیازهای درحال گسترش این رشته و انتظارات فارغ التحصیلان نیاز به تغییرات اساسی در ساختار، محتوا و تکنیک آموزشی می­باشد. لذا توصیه می­شود در کنار تمامی پیشنهادات داده شده از متون مختلف، برنامه کارشناسی پرستاری ایران تحت بازنگری قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، نظام آموزشی، برنامه درسی، کارشناسی پرستاری، تورنتو کانادا
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tajabadi A, Aghaei M, roshanzadeh M. Comparison of the Educational System and the Newest Nursing Graduate Curriculum in Iran and Toronto: A Comparative Study. Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1449-fa.html

تاج آبادی علی، آقایی میرحسین، روشن زاده مصطفی. مقایسه نظام آموزشی و جدیدترین برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتوکانادا: یک مطالعه تطبیقی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1449-fa.html



دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855