[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 17-22 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی
رزاق کرمی1، طیبه شریفی 2، محمد نیکخواه3، احمد غضنفری1
1- گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، sharifi_ta@yahoo.com
3- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بحرالعلوم, شهرکرد، ایران
چکیده:   (321 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهرکرد بود.
روش کار: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه شهرکرد در سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم نمونه به تعداد 40 نفر  با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش(20 نفر) و گواه(20 نفر)  قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت آموزش خوددلسوزی شناختی به صورت گروهی قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینن-سوینی و همکاران (2012) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار استنباطی تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش خوددلسوزی شناختی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش درگیری در تکالیف مدرسه، ارزش مدرسه و رضایت تحصیلی تأثیر معناداری دارد (01/0 > P).
نتیجه‌گیری: بنابراین با توجه به نتایج پژوهش، توجه به خوددلسوزی شناختی در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است و عامل مهمی در کاهش فرسودگی و افزایش درگیری در تکالیف مدرسه، ارزش مدرسه و رضایت تحصیلی دانش‌آموزان می‌باشد
واژه‌های کلیدی: خوددلسوزی شناختی، بهزیستی تحصیلی، دانش­آموزان.
متن کامل [PDF 830 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karami R, sharifi T, nikkhah M, ghazanfari A. The Effect of Educating Cognitive Self-compassion on Academic Well-being. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (4) :17-22
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1466-fa.html

کرمی رزاق، شریفی طیبه، نیکخواه محمد، غضنفری احمد. بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4) :17-22

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1466-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790