1- گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، sharifi_ta@yahoo.com 3- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بحرالعلوم, شهرکرد، ایران
چکیده: (5548 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرکرد بود. روش کار: روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه شهرکرد در سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم نمونه به تعداد 40 نفر با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش(20 نفر) و گواه(20 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت آموزش خوددلسوزی شناختی به صورت گروهی قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینن-سوینی و همکاران (2012) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار استنباطی تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که آموزش خوددلسوزی شناختی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش درگیری در تکالیف مدرسه، ارزش مدرسه و رضایت تحصیلی تأثیر معناداری دارد (01/0 > P). نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج پژوهش، توجه به خوددلسوزی شناختی در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است و عامل مهمی در کاهش فرسودگی و افزایش درگیری در تکالیف مدرسه، ارزش مدرسه و رضایت تحصیلی دانشآموزان میباشد
karami R, sharifi T, nikkhah M, ghazanfari A. The Effect of Educating Cognitive Self-compassion on Academic Well-being. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (4) :17-22 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1466-fa.html
کرمی رزاق، شریفی طیبه، نیکخواه محمد، غضنفری احمد. بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4) :17-22