[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 97-85 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه وجدان تحصیلی با فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه گری اهداف پیشرفت
علی فضلی 1، محبوبه فولادچنگ2
1- گروه روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، a.fazli27@yahoo.com
2- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شیراز
چکیده:   (4592 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی تحصیلی دانشجویان با کاهش عملکرد تحصیلی همراه است به همین دلیل شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن مورد توجه متخصصان و صاحب­ نظران قرار دارد. وجدان تحصیلی یکی از این عوامل است که اخیرا نقش آن در زمینه ­های مختلف تحصیلی،اجتماعی و شغلی مورد توجه قرار گرفته است.وجدان تحصیلی رفتارها و اهداف فرد را تحت تاثیر قرار می ­دهد و پیامدهای متعددی به لحاظ فردی و جمعی به بار می ­آورد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه وجدان تحصیلی با فرسودگی تحصیلی باواسطه­ گری اهداف پیشرفت در دانشجویان دانشگاه شیراز بود.
روش: پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدل­ یابی معادلات ساختاری که برای اجرای آن تعداد ۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی97-96 به شیوه نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله­ ای انتخاب شده و به پرسشنامه وجدان تحصیلی، مقیاس فرسودگی تحصیلی و اهداف پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. داده­ های جمع ­آوری با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزارAMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی نقش واسطه ­گری اهداف پیشرفت از دستور بوت استراپ استفاده شد.
یافته ­ها: براساس یافته ­ها وجدان تحصیلی دارای تاثیر مثبت بر اهداف پیشرفت (عملکرد گرایشی، تسلط گرایشی، عملکرد اجتنابی و تسلط اجتنابی) و تاثیر منفی مستقیم بر فرسودگی تحصیلی (0/30-=β و0
/0001=P)بود. همچنین، اهداف عملکرد گرایشی و تسلط گرایشی دارای تاثیر منفی و هدف عملکرد اجتنابی دارای تاثیر مثبت بر فرسودگی تحصیلی بودند و به جز هدف تسلط اجتنابی، سایر اهداف پیشرفت توانستند در بین وجدان تحصیلی و فرسودگی تحصیلی نقش واسطه ­گری ایفا نمایند.
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد وجدان تحصیلی به طور مستقیم و با افزایش دو جهت­ گیری هدف تسلط گرایشی و عملکرد گرایشی می­ تواند فرسودگی تحصیلی را کاهش ­دهد. با این حال، وجدان تحصیلی می­ تواند با افزایش هدف عملکرد اجتنابی به افزایش فرسودگی تحصیلی بیانجامد. این یافته­ ها بیانگر اهمیت وجدان تحصیلی به عنوان یکی از مؤلفه ­های مهم در اهداف پیشرفت تحصیلی و نشانگر تاثیر سازنده­ی آن در کاهش فرسودگی تحصیلی از راه اهداف گرایشی (از نوع عملکردی و نوع تسلطی) است.
واژه‌های کلیدی: اهداف پیشرفت، دانشجویان، فرسودگی تحصیلی، وجدان تحصیلی
متن کامل [PDF 394 kb]   (2314 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/11/11 | پذیرش: 1397/10/17 | انتشار: 1398/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fazli A, Fooladchang M. The relation of academic conscience to academic burnout:The mediating role of academic goal orientation. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (3) :85-97
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1470-fa.html

فضلی علی، فولادچنگ محبوبه. رابطه وجدان تحصیلی با فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه گری اهداف پیشرفت. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (3) :85-97

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1470-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645