[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
نواندیشی در کیفیت آموزش و تدوین یک مدل پارادایمی( مطالعه موردی: سازمان فنی و حرفه ای)
منیژه احمدی 1، لیلی فریدونی2
1- دانشگاه پیام نور ، manijehahmadi@gmail.com
2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (83 مشاهده)
زمینه و اهداف: شناسایی مقوله های اصلی وضعیت آموزش، چالش¬ها و راهبردهای افزایش کیفیت آموزش در سازمان فنی و حرفه ای روش بررسی: از نوع کیفی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد و ابزار پژوهش؛ اسناد بالادستی، شرح مشاغل مربیان و مصاحبه « نیمه ساخت یافته» با 20 نفر از مربیان با تجربه مراکز فنی و حرفه¬ای شهر تهران و 7 نفر از کارآموزان(نمونه گیری با روش گلوله برفی) و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات؛ تحلیل محتوا است. کدها و مؤلفه¬های کیفیت آموزش(39مفهوم کلیدی، 9 مقوله، 3 مقوله اصلی) از مصاحبه¬ها احصاء گردید. مقوله محوری «ضعف مهارت تدریس و سنتی بودن الگوهای آموزشی» که با توجه به شرایط علّی(11 کد)، شرایط زمینه¬ای (4 کد)، شرایط میانجی(3 کد)، راهبردها (16 کد) الگوی نهایی ارائه شد. اعتباربخشی نتایج نیز از راهبردهای بازآزمون( بازبینی توسط سه نفر از مصاحبه شوندگان؛ پایایی به دست آمده 75 درصد) و توافق درون موضوعی دو کدگذار(یکی از اساتید مدیریت؛ پایایی به دست آمده 77 درصد) استفاده شد. یافته ها: مقوله هایی با عنوان مهارت تدریس مربیان، برنامه ریزی درون سازمانی و تجهیزات و امکانات به عنوان مقوله های اصلی محسوب می شوند که مدیران باید به کیفیت بخشی آموزش¬ها به آنها توجه ویژه ای داشته باشند. نتیجه گیری: تحقیق حاضر نشانگر اهمیت توجه و بازبینی زیرساخت های آموزشی و برنامه ریزی از سوی مدیران و مربیان سازمان فنی و حرفه ای به عنوان رسالت مهارت آموزی آنها می باشد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت آموزشی، سازمان فنی و حرفه ای، مدل پارادایمی
     
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi M, Freydoni L. New thinking on the quality of training and the presentation of a paradigmatic model( Case study: Technical and vocational organization). Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (4)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1490-fa.html

احمدی منیژه، فریدونی لیلی. نواندیشی در کیفیت آموزش و تدوین یک مدل پارادایمی( مطالعه موردی: سازمان فنی و حرفه ای). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1490-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768