[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 88-80 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مدل علّی از رابطه بین کمال‌گرایی تحصیلی و تعلل‌ورزی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی: با نقش میانجی‌گری خودآگاهی هیجانی
مسعود صادقی 1، لیلا امیریان2 ، حسنا وفاپور3 ، عباس بزدوده2
1- دانشگاه لرستان ، sadeghi.m@lu.ac.ir
2- دانشگاه لرستان
3- دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
چکیده:   (4311 مشاهده)
زمینه و اهداف: با توجه به نقش مهم متغیرهای روان­شناختی بر ابعاد مختلف سلامت و عملکرد تحصیلی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر تدوین مدل­ علّی از رابطه بین کمال­گرایی تحصیلی و تعلل­ورزی تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی­گری خودآگاهی هیجانی است.
روش بررسی: روش­ پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی  کرمانشاه در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل داد که از میان آن­ها تعداد 140 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه­های کمال­گرایی تحصیلی هویت و فلت (1991) تعلل­ورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) و پرسشنامه خودآگاهی هیجانی فرانکلین و لانگ­فورد (2002) بود. برای تحلیل داده­ها از مدل­سازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم­افزار (SPSS) استفاده شد. ابزارهای از روایی و پایایی مطلوب برخوردار بودند. در تحلیل داده­ها از روش مدل­یابی معادلات ساختاری برای بررسی مدل علّی بین متغیرها استفاده شد.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که کمال­گرایی تحصیلی به صورت مستقیم بر تعلل­ورزی تحصیلی و خودآگاهی هیجانی تأثیرگذار است همچنین خودآگاهی هیجانی نیز با تعلل ورزی تحصیلی رابطه منفی و معنی­دار دارد. مقدار 44/0= GOF بدست آمده نشان از برازش کلی و قوی مدل پژوهش دارد، که حاکی از برازش مناسب داده­ها با  مدل پیشنهادی پژوهش می­باشد.
نتیجه­گیری: با توجه به یافته­های تحقیق حاضر، می­توان گفت که کمال­گرایی تحصیلی نقش اثرگذاری در ایجاد تعلل­ورزی تحصیلی و خودآگاهی هیجانی دانشجویان دارد و نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان آموزشی به اهمیت مباحث و مداخلات روان­شناختی و مشاوره­ای در بهبود عملکرد و ارتقای سلامت دانشجویان دارد.
 
 
واژه‌های کلیدی: کمال‌گرایی تحصیلی، تعلل‌ورزی تحصیلی، خودآگاهی هیجانی. مدل معادلات ساختاری
متن کامل [PDF 1216 kb]   (1703 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1396/12/20 | پذیرش: 1397/10/9 | انتشار: 1398/4/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeghi M, amirian L, vafapour H, bazdode A. Compilation of causal model of the relationship between academic perfectionism and academic proclivity of medical students: with the role of mediation of emotional self-awareness. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (2) :80-88
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1502-fa.html

صادقی مسعود، امیریان لیلا، وفاپور حسنا، بزدوده عباس. تدوین مدل علّی از رابطه بین کمال‌گرایی تحصیلی و تعلل‌ورزی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی: با نقش میانجی‌گری خودآگاهی هیجانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (2) :80-88

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1502-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645