1- دانشگاه لرستان ، sadeghi.m@lu.ac.ir 2- دانشگاه لرستان 3- دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
چکیده: (4725 مشاهده)
زمینه و اهداف: با توجه به نقش مهم متغیرهای روانشناختی بر ابعاد مختلف سلامت و عملکرد تحصیلی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علّی از رابطه بین کمالگرایی تحصیلی و تعللورزی تحصیلی دانشجویان با نقش میانجیگری خودآگاهی هیجانی است. روش بررسی: روش پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل داد که از میان آنها تعداد 140 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامههای کمالگرایی تحصیلی هویت و فلت (1991) تعللورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) و پرسشنامه خودآگاهی هیجانی فرانکلین و لانگفورد (2002) بود. برای تحلیل دادهها از مدلسازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرمافزار (SPSS) استفاده شد. ابزارهای از روایی و پایایی مطلوب برخوردار بودند. در تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری برای بررسی مدل علّی بین متغیرها استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که کمالگرایی تحصیلی به صورت مستقیم بر تعللورزی تحصیلی و خودآگاهی هیجانی تأثیرگذار است همچنین خودآگاهی هیجانی نیز با تعلل ورزی تحصیلی رابطه منفی و معنیدار دارد. مقدار 44/0=GOF بدست آمده نشان از برازش کلی و قوی مدل پژوهش دارد، که حاکی از برازش مناسب دادهها با مدل پیشنهادی پژوهش میباشد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق حاضر، میتوان گفت که کمالگرایی تحصیلی نقش اثرگذاری در ایجاد تعللورزی تحصیلی و خودآگاهی هیجانی دانشجویان دارد و نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان آموزشی به اهمیت مباحث و مداخلات روانشناختی و مشاورهای در بهبود عملکرد و ارتقای سلامت دانشجویان دارد.
sadeghi M, amirian L, vafapour H, bazdode A. Compilation of causal model of the relationship between academic perfectionism and academic proclivity of medical students: with the role of mediation of emotional self-awareness. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (2) :80-88 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1502-fa.html
صادقی مسعود، امیریان لیلا، وفاپور حسنا، بزدوده عباس. تدوین مدل علّی از رابطه بین کمالگرایی تحصیلی و تعللورزی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی: با نقش میانجیگری خودآگاهی هیجانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (2) :80-88