[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
برسی اثر بخشی درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد( FAP) بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان دخترسال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان
خانم شکوه انصاری پور 1، دکتر محمد رضا عابدی2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان ، shokooh.ansarypoor@gmail.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (203 مشاهده)
زمینه و اهداف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد(FAP) بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان دختر سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان بود.
روش بررسی: این پژوهش نیمه ­تجربی از نوع پیش­آزمون، پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان در تابستان و زمستان سال 1394 بودند. نمونه پژوهش شامل30 نفر دانشجو بودند که از بین افراد در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. افراد گروه آزمایش، به مدت 16 جلسه در 16 هفته تحت درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد(FAP) قرار گرفتند و در پایان از هر دو گروه پس­آزمون به عمل آمد. ابزار اندازه­گیری، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش بود. داده­ها توسط نرم­افزار SPSS و روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها:  نتایج به­دست­آمده نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات فرسودگی تحصیلی گروه آزمایش و گواه در پس­آزمون وجود داشت. به این معنی که درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان موثر بوده است (1 0/0>P). همچنین نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد(FAP)، نمرات آزمودنی­های گروه آزمایش را در پس­آزمون در ابعاد خستگی هیجانی و مسخ­شخصیت و تمامیت فردی کاهش یافته، کاهش داده است ( 5 0/0>P).
نتیجه گیری: بنابراین می­توان نتیجه گرفت از این رویکرد می­توان جهت کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان استفاده نمود.  
واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، دانشجویان، روان‌درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد(FAP).
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ansarypour S, Abedi M R. The effect of functional analytic psychotherapy on reducing academic burnout of final year female students Islamic Azad University (khomeinishahr Branch 2015-2016) . Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1513-fa.html

انصاری پور شکوه، عابدی محمد رضا. برسی اثر بخشی درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد( FAP) بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان دخترسال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1513-fa.html



دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862