[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 31-40 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم دهی با فرسودگی تحصیلی
محمد عباسی1، سید داود محمدی2، زهرا مسلمی3، مهین قمی4
1- استادیار دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم. قم – ایران.
2- استادیار روانشناسی بالینی، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم. ایران.
3- کارشناس ارشد علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک. اراک، ایران.
4- کارشناس ارشد علوم تربیتی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران، ایران. ، ghomi_b@yahoo.com
چکیده:   (201 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی تحصیلی از مهمترین مباحث قابل پژوهش در دانشگاه ­ها است و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن بسیار حائز اهمیت است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارتباط ­کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم­ دهی با فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.  
روش­: در این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی همبستگی در سال 1396، نمونه­ای شامل  261 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه ­ای نسبتی بر حسب جنسیت از شش دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی، بهداشت و طب سنتی انتخاب شدند. داده­ ها از طریق پرسشنامه استاندارد کیفیت تجارب یادگیری نیومن،  پرسشنامه خودنظم ­دهی هانگ و انل  و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی  برسو و همکاران جمع ­آوری شد. سپس اطلاعات از طریق نرم افزارspss-21 و با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون، آزمون  t مستقل، تحلیل واریانس و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خرده­ مقیاس منابع کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معنادار و بین خرده ­مقیاس روابط استاد و دانشجو کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (0/01>P). همچنین بین میانگین نمره کل مقیاس خودنظم­ دهی و تمام ابعاد آن با میانگین نمره کل مقیاس فرسودگی تحصیلی و تمام ابعاد آن رابطه منفی و معناداری وجود داشت. در نهایت، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها  خودنظم ­دهی به شکل منفی و معناداری پیش­ بینی ­کننده فرسودگی تحصیلی هستند و حدود 16/7 درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی از طریق این متغیر تبیین می­ شود.
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج پژوهش، مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی و اساتید باید در جهت ارتقای مهارت­ های خودنظم ­دهی به دانشجویان بکوشند تا بدین وسیله­، فراگیران بیش از پیش مشغول وظایف تحصیلی خود شوند و از دچار شدن به فرسودگی تحصیلی اجتناب نمایند.  همچنین با ارتقاء مهارت حاضر نیز  بتوانند در آموزش مداوم اثربخشی داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: کیفیت تجارب یادگیری، خودنظم دهی و فرسودگی تحصیلی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Mohammadi S D, moslemi Z, ghomi M. The Relationship between the Quality of Learning Experience and self-regulation with Academic Burnout. . Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (3) :31-40
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1520-fa.html

عباسی محمد، محمدی سید داود، مسلمی زهرا، قمی مهین. ارتباط کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم دهی با فرسودگی تحصیلی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (3) :31-40

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1520-fa.html



دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961