[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1402 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 255-247 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر برنامه های درسی مراقبت تسکینی دانشجویان پرستاری
سلمان برسته1 ، مریم رسولی2 ، محمدرضا کریمی راد3 ، مرتضی خاقانی زاده 4، مرتضی نصیری1 ، امیر میرصادقی5 ، مالک سلیمانی ، مبینا رحیمی
1- دانشگاه بقیه الله (عج)
2- داشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
3- داشگاه علوم پزشکی تهران
4- دانشگاه بقیه الله (عج) ، 2014mortezakh@gmail.com
5- دانشگاه بقیه الله(عج)
چکیده:   (971 مشاهده)
مقدمه: ارایه مراقبت تسکینی به بیماران مبتلا به بیماری های صعب العلاج یک چالش کنونی و آینده می باشد. پرستاران اولین گروه فراهم کننده مراقبت تسکینی می باشند که بررسی و شناسایی درد و رنج بیماران اولین مراقبت حرفه ای  آنان است. از این رو آموزش مراقبت تسکینی به دانشجویان پرستاری می تواند کمک زیادی به مراقبت بهتر از این بیماران کند.  مطالعه حاضر با هدف طراحی برنامه درسی مراقبت تسکینی برای دانشجویان پرستاری می باشد.
روش ها: در این مطالعه مروری  پایگاه های Magiran، SID، Pubmed، Science direct و Springer جستجو شد. مقالات از سال 2000 تا 2017 با استفاده از کلید واژه های آموزش، برنامه درسی، مراقبت تسکینی، پرستاری جستجو شد.
نتایج: از بین 1024 مقاله، 53 مقاله مورد بررسی اولیه قرار گرفت که در نهایت 9 مقاله جهت تحلیل انتخاب شد. چهار عنصر برنامه درسی شامل هدف، محتوا، روش های تدریس و ارزشیابی  برنامه درسی مراقبت تسکینی مورد بررسی قرار گرفت. در این برنامه درسی هدف آموزش ارتقاء آموزش دانشجویان پرستاری در ارتباط با  مراقبت های تسکینی و از جمله مراقبت از بیمار در انتهای زندگی است. محتوای آموزشی تاکید بر 5 طبقه شامل اصول مراقبت تسکینی، مراقبت فیزیکی، ارتباطات، اخلاق و مسائل روانی- اجتماعی- معنوی- فرهنگی دارد. که در این برنامه درسی از روش های مختلفی برای تدریس و ارزشیابی دانشجویان استفاده شد.
نتیجه گیری: این برنامه درسی ابعاد مختلف مراقبت تسکینی برای رشته پرستاری را با مروری بر متون مورد توجه قرار داده است. با توجه به نیاز جامعه به ارایه خدمات تسکینی  پرستاران  چنین برنامه های آموزشی ضرورت دارد.
 
واژه‌های کلیدی: مراقبت تسکینی، برنامه درسی، پرستاری، مراقبت انتهای زندگی
متن کامل [PDF 938 kb]   (855 دریافت)    
نوع مطالعه : مروری نقلی | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1397/1/27 | پذیرش: 1399/6/11 | انتشار: 1402/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

barasteh S, rassouli M, Karimirad M, khaghanizadeh M, nasiri M, Soleimani Mohammad M et al . Overview of Palliative Care Curriculum's for Nursing Students. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (3) :247-255
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1542-fa.html

برسته سلمان، رسولی مریم، کریمی راد محمدرضا، خاقانی زاده مرتضی، نصیری مرتضی، میرصادقی امیر، و همکاران.. مروری بر برنامه های درسی مراقبت تسکینی دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (3) :247-255

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1542-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4652