گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران ، Dr.me.kh@gmail.com
چکیده: (18431 مشاهده)
مقدمه: در راستای تحقق بهرهوری سازمانی، آموزش کیفی، موثر و کارآی کارکنان از اهمیت بهسزایی برخوردار است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی ارزیابی اجرای آموزشهای مجازی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1389 انجام شد. تعداد 144 نفر از مدیران و کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار اصلی این مطالعه پرسشنامه محققساختهای بود که با استفاده از ابزارهای پژوهشی صاحبنظران طراحی شد. برای تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون T تکنمونهای به کمک نرمافزار SPSS 11 استفاده شد.
یافتهها: مولفههای فنی- تکنولوژی، فرهنگی- اجتماعی، آموزشی، حقوقی- اداری، راهبردی و اقتصادی، عوامل موثر و قابل قبول برای ارزیابی اجرای آموزش مجازی بودند. همه مولفههای الگو بهجز مولفه راهبردی از وضعیت مطلوبی برای اجرای آموزش مجازی برخوردار بودند.
نتیجهگیری: اجرای آموزش مجازی در مولفههای فنی- تکنولوژی، فرهنگی- اجتماعی، آموزشی، حقوقی- اداری و اقتصادی، در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران مفید است.