1- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، falahi.maryam8@gmail.com
چکیده: (5609 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف پرداختن به رابطه استفاده مفرط از تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی و تحمل پریشانی دانشجویان انجام پذیرفت. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور اهواز بود که در سال 95-96 مشغول به تحصیل و 518 نفر بودند. براساس جدول مورگان 210 نفر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش آمار توصیفی از جدول فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای همبسـتگی پیرسـون استفاده گردید. یافتهها: با توجه به نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین متغیر استفاده مفرط از تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی، 92/0 = r در سطح 99 درصد اطمینان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (01/0 > P). و همچنین بین متغیر استفاده مفرط از تلفن همراه با تحمل پریشانی، 51/0- = r در سطح 99 درصد اطمینان رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از وجود رابطه بین تحمل پریشانی و استفاده مفرط از تلفن همراه در بین دانشجویان بود. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که رابطه معنیداری بین استفاده مفرط از تلفن همراه و فرسودگی تحصیلی وجود دارد
aliabadi K, falahi M, komasi M. The Relationship between Excessive Use of Mobile Phone and the Academic Burnout and Experience of Distress of Students. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (4) :9-16 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1560-fa.html
علی آبادی خدیجه، فلاحی مریم، کماسی مهدی. رابطه استفاده مفرط از تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی و تحمل پریشانی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4) :9-16